In onze rubriek Even bellen met… spreken we met endurance- en GT-coureur Jeroen Bleekemolen over Max Verstappens duels met Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen in Japan, wat het verschil maakt tussen Mercedes en Ferrari, en meer. “De acties met de Ferrari’s typeren Max.”

Jeroen, om bij het begin te beginnen, wat vond je van het contact tussen Verstappen en Räikkönen?
“Het begint eigenlijk met een klein foutje van Max, bij de chicane. Je ziet dat als hij daar binnen zit, naast de baan, netjes z’n best doet terug te komen zonder af te snijden, maar als hij halverwege is zie je dat hij merkt dat Kimi aan de buitenkant zit en er wel eens voorbij kan komen. Dan laat hij zijn auto er naartoe rollen om minder ruimte te geven. Of het bewust is, weet ik niet, het is in elk geval instinct. Max wil zich niet laten inhalen. Een slimmigheidje, ook: je ziet dat soort situaties vaak, ik heb er zelf ook in gezeten. Je wil niemand de ruimte geven. Vaak gaat dat goed bij Max, hier loopt het net niet goed af. Het is misschien niet helemaal onterecht dat hij straf krijgt, maar ik vind ook: het blijft wel racen. En je kunt hier mooi aan zien dat Max altijd aan het racen is en niet opgeeft.”

©Sutton Images.

En het voorval tussen Verstappen en Vettel?
“Die actie van Vettel was te geforceerd en te gehaast. Het is in zekere zin hetzelfde verhaal als met Kimi: Max geeft niet veel ruimte. Hij geeft geen anderhalve auto ruimte, maar 99 procent van een auto – en dan moet je zelf maar zien dat het past. Max verdedigde eigenlijk perfect, terwijl Vettel te veel snelheid mee nam. Vettel had gewoon moeten wachten en het met DRS op het rechte stuk moeten doen. Ook deze actie typeert Max: of hij nu aanvalt of verdedigt, hij zoekt altijd de grens op en gaat er soms overheen, maar het loopt vaak goed af. Dat maakt hem zo’n spannende coureur. En je ziet de rest ook denken: ‘oei, dat is Max, daar moet ik mee oppassen’.”

Is Ferrari’s seizoen geïmplodeerd door de fouten van Vettel en het team?
“Ze zijn in elk geval aan het stressen. Je merkt het aan dingen als de keuze voor intermediates in Q3, of hun strategische fout in Singapore in de race. De stress en druk die je bij Ferrari ziet, leiden tot kleine fouten – zowel bij Vettel als het team – die zich opstapelen en zo grote gevolgen hebben. Bij Mercedes is het heel anders, ook omdat de resultaten en het momentum er zijn. Daar zie je dat de teamleiding dan ook vertrouwen geeft. En Lewis Hamilton krijgt alle vrijheid en presteert week in, week uit op super niveau.”
(tekst loopt door onder de foto)

©Racepictures.

Wie na een slechte reeks een goede inhaalrace reed, is Daniel Ricciardo. Een opsteker?
“Op zich wel, maar zoals vaker als het einde in zicht is in een relatie tussen een team en een coureur, zie je toch dat het allemaal wat minder loopt. Kijk naar Vettel in 2014, toen bekend was dat hij van Red Bull naar Ferrari ging. Voor Ricciardo helpt niet dat Max aan zo’n super reeks bezig is. Hamilton en Max zitten samen op een eenzaam hoog niveau. Voor Ricciardo is het dan zeker in deze omstandigheden heel lastig in de buurt te komen.”

Jeroen Bleekemolen. ©Mercedes Daimler Media.

De Formule 1 heeft een weekje pauze, maar jij racet komend weekend wel, toch?
“Ja, in de Petit Le Mans op Road Atlanta, een schitterend old school circuit. Het is een groot evenement in Amerika, een race van tien uur. Je finisht in het donker en er doen 55, 60 auto’s mee, van prototypes tot GT’s. Ik race met een Mercedes GT3 voor Riley Motorsport. Er staat nog wel wat op het spel voor ons. Je hebt een overall-kampioenschap in onze klasse waarin we derde staan. In theorie kunnen we dat nog winnen, maar in praktijk is derde worden realistischer. Er is ook een endurance-kampioenschap voor de endurance-races (Daytona, Sebring, Watkins Glen en dus Road Atlanta) daarin staan we eerste, dus daar ligt onze focus komend weekend.”