BMW wil racen met radicale neusvleugels
BMW Sauber is van plan om tijdens de Grand Prix van Frankrijk aan de start te verschijnen met de zogeheten ’Twin Towers’. Dat zijn twee verticale vleugels ter hoogte van de voorwielophanging, die de luchtstroom langs de auto moeten optimaliseren. De FIA zou er niets op tegen hebben.
Onlangs werd bekend dat de FIA het team had opgedragen de achtervleugel aan te passen, omdat deze te flexibel zou zijn. Nu komt het Duits/Zwitserse team met deze vinding op de proppen en staat het opnieuw volop in de belangstelling. Door de luchtstroom te verbeteren worden tevens de aërodynamische prestaties van de F1.06 geoptimaliseerd. De twee panelen doen een beetje denken aan de picnicktafel waar Jos Verstappen in 2001 mee reed in de straten van Monte Carlo. Die werd in aller ijl door de FIA verboden omdat het te gevaarlijk zou zijn. Ook de zogeheten X-wings, die in 1998 helemaal in waren en na enkele races illegaal werden verklaard, vertonen overeenkomsten met deze Twin Towers. Dit kan daarentegen wel de goedkeuring van de autosportbond verdragen, zo melden ingewijden op Autosport. De bijnaam Twin Towers is verzonnen door de teamleden. Zij vinden dat de twee rechtopstaande vinnen veel weg hebben van de ’echte’ Petronas Twin Towers in Kuala Lumpur. Aangezien Petronas sponsor is van BMW was deze link snel gelegd. De F1.06 wordt tevens uitgerust met horens op de airbox. Due verschenen voor het eerst op de McLaren MP4-20 van 2005, die toen prompt tot The Viking werd gedoopt.
KVN