Sutton Images
Daan de Geus
29 mei 2018
Valtteri Bottas vindt dat zijn team Mercedes ervoor moet zorgen dat de W09 het beter doet als deze op hypersoft-banden staat. Zeker aangezien Pirelli deze banden ook weer meeneemt naar Canada.
In Monaco had het kampioenschapsteam het zwaar op de hypersofts – de zachtste banden uit Pirelli’s reeks slicks. Het probeerde de kwalificatie zelfs door te komen op de meer duurzame ultrasofts, maar op dit net wat langzamere rubber waren Bottas en teamgenoot Lewis Hamilton niet snel genoeg dat voor elkaar te krijgen, wat ze voor de race tot een start op hypersofts veroordeelde.
Hamilton en Bottas – die uiteindelijk als derde en vijfde finishten – waren echter niet bijster rap onderweg in het Prinsdom en Mercedes’ W09 sprong ook niet buitengewoon zuinig om met de hypersofts. Hamilton ruilde ze al na twaalf ronden, als eerste van de koplopers, om voor ultrasofts en diende de slijtage daarvan vervolgens tot en met het vallen van de vlag nauwlettend te managen.
Bottas hield het tot en met ronde zeventien vol op Pirelli’s snelste schoeisel, maar opteerde daarna voor de supersofts – de hardste band die in Monaco beschikbaar was. Op die banden was hij wel snel onderweg, omdat hij ze minder hoefde te sparen, maar gezien hoe moeilijk inhalen is in Monaco leverde het hem alsnog geen plekken winst op.
“Behalve dat we over het algemeen tempo te kort kwamen, was onze performance op de hypersofts echt een zwak punt voor ons”, wordt Bottas geciteerd door Autosport. Andere teams lieten echter wel zien hoe het ook kon, zoals Toro Rosso met Pierre Gasly, die 37 rondjes reed op zijn startsetje hypersofts. “Dat laat wel zien dat zij het beter voor elkaar hebben met die banden”, streept Bottas aan.
“We moeten alles dus goed analyseren en ook kijken wat we van andere teams kunnen leren voor Canada. Zeker als het er naar uitziet dat we daar niet op een hardere band door de kwalificatie kunnen komen”, zegt hij over het weekend waar Pirelli weer hyper-, ultra- en supersofts naar meeneemt.