Eelco den Boer
17 mei 2013
Lotus-teambaas Eric Boullier benadrukt teleurgesteld te zijn in het besluit van Pirelli om de banden voor de Grand Prix van Canada aan te passen. Zijn team kon namelijk wel goed overweg met de banden in de eerste races.
“Zoals altijd hebben sommige teams hun zaken beter voor elkaar dan andere”, stelt Boullier. “En kunnen sommige coureurs zich beter aanpassen aan zowel auto als banden. Het is dan teleurstellend wanneer je een auto hebt ontwikkeld voor een bepaalde soort banden, die voor iedereen gelijk zijn, dat die halverwege het jaar worden veranderd. Er zijn niet veel sporten waar tijdens een seizoen fundamentele aanpassingen worden gedaan aan een belangrijk element. Stel je voor dat een voetbalveld wordt ingekort omdat een team minder snel is dan een ander.”
Boullier vindt het jammer dat Pirelli is bezweken onder de druk. “Pirelli bevindt zich duidelijk in een lastig parket”, zegt hij. “Maar toen we vorig jaar bezig waren met de ontwikkeling van de auto voor 2013 heeft Pirelli alle teams van informatie voorzien. Op basis daarvan hebben we getracht een auto te bouwen die optimaal is afgetemd op de eigenschappen van de banden. We hebben aan het eind van het jaar zelfs met prototypes van de 2013-banden gereden om ons te helpen in het ontwikkelingstraject. We vinden het dus ietwat frustrerend dat er nu aanpassingen worden gedaan. Ik hoop maar dat ze niet al te groot zijn.”
Aanpassingen
Toch hoeft de aanpassing aan de banden volgens Boullier niet te betekenen dat Lotus minder goed voor de dag zal komen. “We hebben een groep getalenteerde ontwerpers die dubbel zo hard zullen werken om ons opnieuw aan deze veranderingen aan te passen.” Ondertussen heeft de technische afdeling ook een oplossing gevonden voor de ophangingsproblemen die Romain Grosjean troffen tijdens de Grand Prix van Spanje. “Een Formule 1-auto bestaat uit vele onderdelen en ondanks alle inspecties, gaat er soms iets stuk. We hebben direct actie ondernomen, het probleem vastgesteld en een nieuw ontwerp gemaakt voor het betreffende onderdeel voor het vervolg van het seizoen.”
Toch hoeft de aanpassing aan de banden volgens Boullier niet te betekenen dat Lotus minder goed voor de dag zal komen. “We hebben een groep getalenteerde ontwerpers die dubbel zo hard zullen werken om ons opnieuw aan deze veranderingen aan te passen.” Ondertussen heeft de technische afdeling ook een oplossing gevonden voor de ophangingsproblemen die Romain Grosjean troffen tijdens de Grand Prix van Spanje. “Een Formule 1-auto bestaat uit vele onderdelen en ondanks alle inspecties, gaat er soms iets stuk. We hebben direct actie ondernomen, het probleem vastgesteld en een nieuw ontwerp gemaakt voor het betreffende onderdeel voor het vervolg van het seizoen.”
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers