Formule 1-CEO Chase Carey en sportief directeur Ross Brawn blijven ten minste tot en met het begin van 2021 in functie, zo bericht de BBC, maar commercieel directeur Sean Bratches legt volgens bronnen van de Britse omroep eind dit seizoen zijn functie neer.

Dat meldt de BBC op haar website, met Formule 1-eigenaar Liberty Media dat tegenover datzelfde medium niet op de berichtgeving betreffende de drie kopstukken van de sport wil reageren.

CEO Carey en sportief directeur Brawn, twee van de architecten achter de regelrevolutie van 2021, zouden de introductie van de nieuwe regels nog willen meemaken én hoe dit uitpakt – en daarom ‘minstens tot en met het eerste deel van 2021’ aanblijven in hun respectieve rollen.

Carey en Brawn.

Het vermeende in functie blijven van Carey en Brawn voorkomt ook dat een eventuele vervanger met hun ‘erfenis’ komt te zitten, terwijl ze er zelf op kunnen toezien dat de nieuwe regels goed geïmplementeerd worden en de bestuurlijke stabiliteit wenselijk zou zijn te midden van een periode van ingrijpende veranderingen.

De Formule 1 introduceert in 2021 nieuwe bolides die meer spektakel moeten bieden door inhalen makkelijker te maken, maar ook meer standaardonderdelen moeten tellen. Daarnaast wordt een een budget cap ingevoerd en zullen de uitbetalingen uit de sport eerlijker verdeeld gaan worden. Tevens wordt nog gedacht over veranderingen aan de opzet van raceweekends.

Lees ook: Zó gaan de 2021-auto’s eruitzien! Windtunnelmodel nieuwe F1-bolides onthuld

Commercieel directeur van de Formule 1 Sean Bratches.

Bratches
Commercieel Bratches, daarentegen, is er tegen die tijd naar verluidt niet meer bij. De Formule 1 zou van zins zijn deze winter op commercieel vlak te reorganiseren, met Bratches die zijn rol daarbij gaat neerleggen, volgens de BBC.

Volgens informatie van FORMULE 1 was Bratches overigens een van de drijvende krachten achter de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort per 2020 en binnen de organisatie pleitbezorger voor de Nederlandse Grand Prix.

Lees ook: Weblog: Liberty’s moderne zakelijkheid gaat het niet redden in een F1 vol ego’s en eigenbelang