Formule1
Daan de Geus
8 mei 2012
Volgens Mercedes-teambaas Ross Brawn is het vinden van een goede afstelling een kwestie van gokken geworden, aangezien de banden voor de race om een hele andere set-up vragen dan in de kwalificatie.
“De kwalificatie en race vragen, met name vanwege de eisen van de Pirelli-banden, om twee totaal verschillende set-ups”, vertelt Brawn aan het Braziliaanse O Estado de São Paulo. “Het is namelijk iets heel anders om over één enkele ronde snel te zijn dan over zeventig ronden snel en regelmatig te presteren.”
“Het is echter niet toegestaan om na de kwalificatie nog dingen aan de auto te veranderen, dus je moet eigenlijk een compromis zien te vinden tussen je set-up voor de kwalificatie en voor de race”, legt de teambaas uit. “Het is nu dus zaak om daar op zaterdag al op in te spelen – ook al gaat dat ten koste van je vorm in de kwalificatie – maar het blijft desondanks moeilijk om van tevoren te voorspellen wat de omstandigheden op zondag gaan zijn. Daarom is het ook zo lastig om met een afstelling te komen waarmee je op zondag competitief kunt zijn.”
“Het is echter niet toegestaan om na de kwalificatie nog dingen aan de auto te veranderen, dus je moet eigenlijk een compromis zien te vinden tussen je set-up voor de kwalificatie en voor de race”, legt de teambaas uit. “Het is nu dus zaak om daar op zaterdag al op in te spelen – ook al gaat dat ten koste van je vorm in de kwalificatie – maar het blijft desondanks moeilijk om van tevoren te voorspellen wat de omstandigheden op zondag gaan zijn. Daarom is het ook zo lastig om met een afstelling te komen waarmee je op zondag competitief kunt zijn.”