Dat Michael Schumacher het in de kwalificatie doorgaans aflegt tegen zijn teamgenoot Nico Rosberg, wijt Mercedes-teambaas Ross Brawn vooral aan de Pirelli-banden. “Die moet hij beter leren doorgronden”, stelt Brawn dan ook.

 

In gesprek met de Engelse krant The Guardian wijst Brawn de banden als hoofdoorzaak aan voor het gegeven dat Rosberg zijn oudere landgenoot Schumacher de laatste twee seizoenen met respectievelijk vijftien tegen vier en zestien tegen drie heeft verslagen in het kwalificatieduel. “De ene coureur kan namelijk beter met deze banden omgaan dan de ander, en Nico lijkt een soort gave te hebben om tijdens een enkele ronde het maximale uit de Pirelli’s te persen. Hij blinkt daar echt in uit.”

 

“Het is bovendien niet zo dat Michael het op een bepaald punt van een ronde laat liggen, of dat hij niet meer vol gas door bepaalde bochten durft te gaan. Hij is vaak net zo snel – of zelfs sneller – dan Nico in de snelle bochten is, dus daar is het niet aan toe te schrijven. Het is echt puur een kwestie van het aan de praat krijgen van de banden.”

 

Voor Schumacher geldt volgens Brawn daarentegen eerder dat hij moeite heeft het beste uit het Pirelli-rubber te halen, zo legt de teambaas uit: “Toen hij er eind 2006 tijdelijk mee stopte, reden we namelijk nog op gegroefde banden, mocht er vrijelijk getest worden en was er een bandenoorlog aan de gang tussen Bridgestone en Michelin. Bridgestone leverde toen banden die speciaal op maat gemaakt waren voor Michael en zijn rijstijl, maar tegenwoordig is er maar één fabrikant en zijn de banden voor iedereen gelijk.”

 

“Michael moet dus zien uit te vogelen hoe hij meer uit de banden kan halen, maar zijn probleem is dat er niet meer getest mag worden. Hij kan dus niet zomaar tien setjes banden bij elkaar pakken en op elk setje op een verschillende manier een ronde rijden om te kijken wat het snelst is.”

 

Volgens Brawn is het ook vooral de kwalificatie – als er dus over één ronde gepresteerd moet worden – waarin de Pirelli-banden Schumacher in vergelijking met Rosberg dwars zitten: “In de race, waarin de slijtage en prestaties van de banden geleidelijker zijn, doen ze namelijk absoluut niet voor elkaar onder, ook al zijn er natuurlijk altijd races waarin één van de twee de boventoon voert.”

 

Brawn maakt tot slot echter nog wel duidelijk dat hij Rosberg absoluut geen tekort wil doen en sluit bovendien ook niet uit dat Schumacher er wellicht helemaal niet in gaat slagen om zijn jongere teamgenoot in de kwalificatie te verslaan. “Misschien kan Michael het gat wel helemaal niet dichten, want wat kwalificeren betreft is Nico namelijk één van de beste coureurs die ik ooit heb gezien, maar Michael kan hier natuurlijk ook in berusten en proberen het verschil te compenseren met zijn kennis en ervaring.”