Brawn bekijkt voorstellen nieuwe motorformule
Chantal Boezaard
15 juni 2017
Voor de leiding van de Formule 1 is een belangrijke tijd aangebroken. Al maanden wordt er door de autofabrikanten en motorleveranciers gewerkt aan een voorstel voor het motorreglement voor de periode 2021 tot 2025. De fabrikanten mochten tot mei hun ideeën indienen, nu neemt Ross Brawn, de sportief directeur van de Formule 1, deze in beraad.
Brawn, de voormalig technisch directeur van Ferrari en oud-teambaas van Brawn GP en Mercedes, heeft de taak om van alle aangeleverde concepten één sluitende motorformule te maken waar alle teams zich in kunnen vinden. Al eerder gaf Helmut Marko aan dat er iets moet veranderen aan het huidige motorreglement, wil Red Bull zich aan de sport blijven verbinden.
De huidige 1.6 liter V6-turbomotor zal weer als basis voor de nieuwe motor vormen. Daarnaast dringen de autofabrikanten aan op een tweede turbo, omdat die het geluid van de motoren ten goede zou komen. De MGU-H zal waarschijnlijk verdwijnen. Dit onderdeel, ook wel e-turbo genoemd, laat de turbocharger draaien bij lagere toeren. De MGU-K, het systeem dat energie die vrijkomt bij het remmen hergebruikt, zal behouden blijven. Volgens Auto Bild zouden de nieuwe motoren rond de 1.200 pk moeten gaan produceren.
De bal ligt nu bij Brawn. Hij heeft het laatste woord over het concept. Brawn liet in Canada al aan Motorsport weten dat de Formule 1 niet per se de richting van de autoindustrie wil volgen. Hiermee geeft hij aan dat de trend van de hybride motoren en elektrische aandrijving geen noodzakelijk goed is voor de motorreglementen. “De Formule 1 staat op een kruispunt. De autowereld gaat een bepaalde richting uit met elektrische en autonome wagens en dat is niet Formule 1. Hoe vinden we het relevante pad voor de toekomst?”
Het merendeel van de fans vindt in ieder geval dat de Formule 1 zijn pioniersrol op het gebied van technologie moet behouden. Hiermee gaat Brawn akkoord maar wil dat aspect wel in balans houden met het spektakel dat de sport zou moeten brengen. “We moeten een oplossing vinden die de fans kan bekoren. Als niemand kijkt hebben we geen sport”, licht Brawn toe.
Gerelateerd nieuws
Nieuw F1-motorreglement afgehamerd: zuiniger, schoner en financieel aantrekkelijker
16 augustus 2022 20:44 - Nieuws