Brawn: ’Ferrari geen vriendje van de FIA’
Het is veelgehoord commentaar als er weer eens ophef in de Formule 1-wereld is. Zeker als Ferrari erbij betrokken is. Dan zijn de beschuldigingen van vriendjespolitiek niet van de lucht. Maar volgens Ross Brawn klopt dat niet. ,,De FIA trekt ons niet voor.”
Vooral op het vlak van de regelveranderingen wordt vaak kritiek geuit. De nieuwe regels zouden dan in het voordeel van Ferrari zijn. Dat speelde vooral eind 2002/begin 2003. Toen was eerder het tegenovergestelde het geval. Want juist op het moment dat Ferrari oppermachtig was, werden de regels veranderd.
Ross Brawn begrijpt dan ook niet dat deze suggestie telkens weer opduikt. Ter verdediging voert hij aan dat de FIA eventuele veranderingen bespreekt met alle deelnemende teams, voordat er ook maar iets wordt veranderd. ,,De FIA voert deze nieuwe regels niet zomaar door. Alle belangrijke teams wordt naar hun mening gevraagd om daarna tot een besluit te komen. Ferrari is één van die belangrijke spelers op de markt. Maar ik kan me niet voorstellen dat wij invoer van nieuwe regels tot op grote hoogte kunnen beïnvloeden”, vertelt hij in de nieuwste uitgave van Autosport.
Ook voor aanvang van dit seizoen werd er met argusogen gekeken naar de FIA. Vooral aangaande de hernieuwde invoering van bandenwissels. Dit zou opnieuw zijn geïntroduceerd omdat Ferrari en Bridgestone de plank in 2005 zo mis sloegen. Terwijl ze in 2004, toen er bij de pitstops nog wel van rubber mocht worden gewisseld, juist zo oppermachtig waren.
Brawn: ,,Als iets ons eind 2004 slecht uitkwam (verbieden van bandenwissels, red), dan was dat het wel. Daarom hebben we de FIA dat laten weten. Achter gesloten deuren hebben we duidelijk gemaakt dat we het er niet mee eens waren. Maar met welke argumenten we ook aan kwamen zetten, de FIA was niet te vermurwen. Dus van enig voordeel of voortrekkerij was daar totaal geen sprake.”
Hij denkt wel dat de overige teams iets kunnen leren van de wijze waarop Ferrari met de autosportbond omgaat. Andere renstallen zoeken snel de confrontatie met de FIA. Dat kunnen ze beter niet doen, stelt de Engelsman. ,,Voordat de FIA een beslissing neemt, gaan ze een discussie niet uit de weg. Maar ik heb ze nooit kunnen betichten van voortrekken van welk team dan ook.”
Daar kleeft wel één maar aan. ,,Zolang je ze maar niet tegen je in het harnas jaagt. Dat voorkom je door positieve, opbouwende kritiek te geven. Als je de FIA aanvalt, moeten zij zich verdedigen. Dat zit nu eenmaal in de aard van de mens. Er zijn één of twee teams die zo met de FIA om gaan. Niet zo gek dat er dan niet of minder naar je wordt geluisterd.”
KVN