Ross Brawn, de teambaas van Mercedes, sluit uit dat zijn team in 2012 – zoals dit jaar – een groot aantal aerodynamische updates pas zal introduceren tijdens de laatste wintertest: “Dat was geen goed idee.”

Mercedes werkte de eerste drie wintertests in de aanloop naar seizoen 2011 met een ander aerodynamisch pakket af dan waarmee het naar de laatste wintertest kwam en het seizoen mee begon.

Het Duits-Engelse team sloeg afgelopen winter met een wat ‘eenvoudiger’ variant van de MGP W02 aan het testen omdat men zoveel mogelijk tijd op de baan wilde doorbrengen met de nieuwe Pirelli-banden, waarna het pas tijdens de laatste wintertest met alle nieuwe aerodynamische componenten kwam waarmee men het seizoen zou aanvangen.

Mercedes dacht op deze manier het meeste uit de wintertests te halen, maar dat pakte anders uit: “We liepen aan het begin van de tests namelijk tegen wat problemen aan en wisten niet of onze updates deze zouden verbeteren of verergeren, waardoor we ook niet wisten wat we eraan konden doen”, verklaart Brawn aan Autosport.

“We moesten dus wachten totdat onze update klaar was en we duidelijkheid hadden. Onze aanpak van vorig jaar was in theorie dus weliswaar prima omdat we zoveel mogelijk met de Pirelli’s wilden testen, maar in praktijk was het geen goed idee.”

“We hebben zodoende geleerd om dat niet meer te doen, en ook omdat er dit jaar maar drie wintertests gehouden worden, is de aanpak van vorig jaar volgens ons niet praktisch. Komende winter gaan we het dus ook anders aanpakken.”