Brawn heeft geen idee van vorm Ferrari
Ferrari’s meesterstrateeg Ross Brawn zegt nog geen idee te hebben over de prestaties van Ferrari dit weekend. Hoewel Michael Schumacher en Felipe Massa zich vrijdag van voren lieten zien, is de vrijdag niet de dag om conclusies uit te kunnen trekken.
Niet alleen werden de vrije trainingen gedomineerd door de vrijdagcoureurs, ook reden de teams allemaal met verschillende hoeveelheden benzine. Ferrari behoorde gisteren tot de snellere teams, maar dat had ook te maken met het feit dat Massa en Schumacher nog even op nieuwe banden naar buiten gingen.
,,Eerlijk waar, ik weet het echt niet”, geeft Brawn toe tegenover Formule 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper. ,,Het is wel positief dat we gelijke tijden neerzetten in verhouding tot de recente test hier. De balans is goed en we kunnen zelfs wat sneller dan de tijden van toen. Wat de anderen aan het doen zijn weet ik niet, na de kwalificatie valt er iets meer over te zeggen.”
,,Zelf hebben we de kwalificatie nog niet echt kunnen simuleren, want je neemt beslissingen als je ziet wat de concurrentie doet. En er moeten nog wat dingen duidelijk worden, hoe erg hinderen de coureurs elkaar de laatste twintig minuten? Hoeveel ronden we willen rijden weten we ook nog niet. We moeten het ervaren, het blijft nieuw voor ons.”
Toch heeft Brawn wel een idee hoe het allemaal uit zou moeten pakken. ,,Eerst de eerste twee sessies overleven. Dan hangt het ervan af of je voor nieuwe banden kiest, dat heeft ook te maken met de snelheid van je auto. In de eerste sessie kom je er misschien nog mee weg om met oude banden te rijden. Wat je in de derde sessie doet is afhankelijk van de gekozen strategie voor de race. Daarna kan je zoveel mogelijk ronden rijden, de benzine krijg je toch weer terug.”
Fernando Alonso noemde het testen in Bahrein eerder deze week tijdverspilling, maar Ferrari’s technisch directeur beweert juist het tegendeel. Net als Vitantonio Liuzzi overigens. Vooral de voorkennis over de banden heeft Ferrari geholpen. De meeste teams hebben de verschillende compounds tegen het einde van de derde vrije sessie geprobeerd en zullen dan een keuze maken. De set waar al op gereden is om de vergelijking te maken, maakt deel uit van de zeven sets die de teams in totaal mogen gebruiken.
Sommige teams hebben nog de luxe dat ze een vrijdagcoureur in kunnen zetten voor het maken van de bandenkeuze. Ferrari had dit extraatje niet. Daarom heeft het team zich na de test in Bahrein gericht op één compound, zodat er gisteren geen vergelijking meer gemaakt hoefde te worden. ,,De banden doen het best goed. Het was geen noodzaak voor ons om de banden nog eens te vergelijken gisteren. De keuze hebben we al gemaakt en dat lijkt goed te werken.”
Dat is echter niet iets wat de renstal in de loop van het seizoen vaker zal doen. ,,Puur een gevolg van de test hier. Het was zo duidelijk welke banden we moesten kiezen, dat we er niet teveel discussie aan gewijd hebben. Maar dat zie ik niet veel vaker gebeuren dit seizoen.” Ondanks het testen ver van huis, denkt Brawn dat de test in Bahrein van grote waarde is geweest voor Ferrari. ,,Logistiek was het wat lastig en er waren wat problemen met de betrouwbaarheid. Dat konden we niet zomaar oplossen, omdat we ver van de fabriek waren. Maar we hebben genoeg werk kunnen doen om de trip van nut te laten zijn.”
Ondanks de geslaagde bandenkeuze, hadden de Ferrari-coureurs vrijdag wel wat problemen met het rubber. Vandaar dat ze besloten nog even wat ronden te rijden op een nieuwe set, iets wat maar weinig andere coureurs deden. ,,De camber van de bochten is nogal verschillend, dus het duurt even voordat alles in orde is", licht Brawn toe. ,,Als je dan een vlak plekje op je band hebt, wordt het steeds erger. We moeten hier in de race ook mee oppassen, maar gelukkig hebben we de bandenwissels achter de hand.”
Niet alleen werden de vrije trainingen gedomineerd door de vrijdagcoureurs, ook reden de teams allemaal met verschillende hoeveelheden benzine. Ferrari behoorde gisteren tot de snellere teams, maar dat had ook te maken met het feit dat Massa en Schumacher nog even op nieuwe banden naar buiten gingen.
,,Eerlijk waar, ik weet het echt niet”, geeft Brawn toe tegenover Formule 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper. ,,Het is wel positief dat we gelijke tijden neerzetten in verhouding tot de recente test hier. De balans is goed en we kunnen zelfs wat sneller dan de tijden van toen. Wat de anderen aan het doen zijn weet ik niet, na de kwalificatie valt er iets meer over te zeggen.”
,,Zelf hebben we de kwalificatie nog niet echt kunnen simuleren, want je neemt beslissingen als je ziet wat de concurrentie doet. En er moeten nog wat dingen duidelijk worden, hoe erg hinderen de coureurs elkaar de laatste twintig minuten? Hoeveel ronden we willen rijden weten we ook nog niet. We moeten het ervaren, het blijft nieuw voor ons.”
Toch heeft Brawn wel een idee hoe het allemaal uit zou moeten pakken. ,,Eerst de eerste twee sessies overleven. Dan hangt het ervan af of je voor nieuwe banden kiest, dat heeft ook te maken met de snelheid van je auto. In de eerste sessie kom je er misschien nog mee weg om met oude banden te rijden. Wat je in de derde sessie doet is afhankelijk van de gekozen strategie voor de race. Daarna kan je zoveel mogelijk ronden rijden, de benzine krijg je toch weer terug.”
Fernando Alonso noemde het testen in Bahrein eerder deze week tijdverspilling, maar Ferrari’s technisch directeur beweert juist het tegendeel. Net als Vitantonio Liuzzi overigens. Vooral de voorkennis over de banden heeft Ferrari geholpen. De meeste teams hebben de verschillende compounds tegen het einde van de derde vrije sessie geprobeerd en zullen dan een keuze maken. De set waar al op gereden is om de vergelijking te maken, maakt deel uit van de zeven sets die de teams in totaal mogen gebruiken.
Sommige teams hebben nog de luxe dat ze een vrijdagcoureur in kunnen zetten voor het maken van de bandenkeuze. Ferrari had dit extraatje niet. Daarom heeft het team zich na de test in Bahrein gericht op één compound, zodat er gisteren geen vergelijking meer gemaakt hoefde te worden. ,,De banden doen het best goed. Het was geen noodzaak voor ons om de banden nog eens te vergelijken gisteren. De keuze hebben we al gemaakt en dat lijkt goed te werken.”
Dat is echter niet iets wat de renstal in de loop van het seizoen vaker zal doen. ,,Puur een gevolg van de test hier. Het was zo duidelijk welke banden we moesten kiezen, dat we er niet teveel discussie aan gewijd hebben. Maar dat zie ik niet veel vaker gebeuren dit seizoen.” Ondanks het testen ver van huis, denkt Brawn dat de test in Bahrein van grote waarde is geweest voor Ferrari. ,,Logistiek was het wat lastig en er waren wat problemen met de betrouwbaarheid. Dat konden we niet zomaar oplossen, omdat we ver van de fabriek waren. Maar we hebben genoeg werk kunnen doen om de trip van nut te laten zijn.”
Ondanks de geslaagde bandenkeuze, hadden de Ferrari-coureurs vrijdag wel wat problemen met het rubber. Vandaar dat ze besloten nog even wat ronden te rijden op een nieuwe set, iets wat maar weinig andere coureurs deden. ,,De camber van de bochten is nogal verschillend, dus het duurt even voordat alles in orde is", licht Brawn toe. ,,Als je dan een vlak plekje op je band hebt, wordt het steeds erger. We moeten hier in de race ook mee oppassen, maar gelukkig hebben we de bandenwissels achter de hand.”