Daan de Geus
1 februari 2014
Ross Brawn is ‘definitief met pensioen’. Dat heeft de Engelsman, die eind 2013 zijn functie als teambaas van Mercedes neerlegde, zelf verklaard.
Brawn deed deze aankondiging opvallend genoeg toen hij de opening verzorgde van een vis-evenement in Schotland. “Maar het is echt geen grap” benadrukt hij nu in gesprek met The Telegraph. “Ik ga definitief met pensioen.”
“Ik ga het komende jaar lekker vissen, en daarna zie ik wel wat de toekomst me brengt”, vervolgt de 59-jarige Brawn. “Ik heb geen plannen gemaakt en verheug me op wat het leven in petto voor me heeft.”
Successen met Schumacher
Brawn begon zijn loopbaan in de Formule 1 in 1976 bij Williams en werkte in zijn beginjaren ook nog voor Haas en Arrows. Eind jaren ’80 ruilde hij de Formule 1 in voor de endurace-racerij, maar in 1991 keerde hij terug om bij Benetton aan de slag te gaan, waar de successen al snel zouden volgen. Met Brawn als technisch directeur won Michael Schumacher in 1994 en 1995 bij Benetton zijn eerste twee kampioenschappen, waarbij het team er in ’95 met de constructeurstitel een dubbel van maakte. Toen Schumacher daarna naar Ferrari vertrok, volgde Brawn eind 1996. Bij Ferrari bleven titels in de eerste jaren uit, maar vanaf 2000 verzamelde Schumacher vijf rijderstitels op rij, terwijl Ferrari – met Brawn wederom in de rol van technisch directeur – zelfs zes opeenvolgende constructeurstitels pakte. Brawn GP
Brawn verliet de Scuderia eind 2006 om een sabbatical te nemen. Eind 2007 dook hij weer op, dit keer als teambaas van Honda. Met de Japanse stal wist Brawn echter geen successen te boeken, waarop Honda eind 2008 de stekker er uit trok. Wat op de genadeklap voor de renstal leek, zou echter Brawns finest hour worden: hij kocht het team op, doopte het om tot Brawn GP en wist in 2009 zowel de rijderstitel (met Jenson Button) als de constructeurstitel te winnen. Mercedes
Naar aanleiding van het succes van Brawn GP kocht Mercedes de renstal om er een fabrieksteam van te maken. In de eerste Mercedes-jaren vielen de resultaten echter tegen. Brawn, die was aangebleven als teambaas, kreeg er eind 2012 daarom enkele collega’s bij: Toto Wolff en Niki Lauda, die op hun beurt een reeks (technische) kopstukken binnenhaalden. Mercedes reorganiseerde het team – iets waar ook Brawn al druk mee bezig was geweest – en kondigde aan af te willen van de structuur met één teambaas als eindverantwoordelijke. Voor Brawn – die juist de eindverantwoordelijkheid wilde hebben – was dat het teken om zijn biezen te pakken, ondanks dat 2013 een stuk beter was verlopen. Mocht Mercedes zich komend seizoen tot titelkandidaat ontpoppen, zoals voorzichtig wordt gespeculeerd, dan is Brawn er dus niet meer bij om de vruchten van zijn werk te plukken. Brawn had naar verluidt wel degelijk de mogelijkheid in de Formule 1 te blijven, want hij werd bij veel teams als mogelijke versterking genoemd, maar heeft er dus voor gekozen ‘definitief met pensioen te gaan’.
Brawn begon zijn loopbaan in de Formule 1 in 1976 bij Williams en werkte in zijn beginjaren ook nog voor Haas en Arrows. Eind jaren ’80 ruilde hij de Formule 1 in voor de endurace-racerij, maar in 1991 keerde hij terug om bij Benetton aan de slag te gaan, waar de successen al snel zouden volgen. Met Brawn als technisch directeur won Michael Schumacher in 1994 en 1995 bij Benetton zijn eerste twee kampioenschappen, waarbij het team er in ’95 met de constructeurstitel een dubbel van maakte. Toen Schumacher daarna naar Ferrari vertrok, volgde Brawn eind 1996. Bij Ferrari bleven titels in de eerste jaren uit, maar vanaf 2000 verzamelde Schumacher vijf rijderstitels op rij, terwijl Ferrari – met Brawn wederom in de rol van technisch directeur – zelfs zes opeenvolgende constructeurstitels pakte. Brawn GP
Brawn verliet de Scuderia eind 2006 om een sabbatical te nemen. Eind 2007 dook hij weer op, dit keer als teambaas van Honda. Met de Japanse stal wist Brawn echter geen successen te boeken, waarop Honda eind 2008 de stekker er uit trok. Wat op de genadeklap voor de renstal leek, zou echter Brawns finest hour worden: hij kocht het team op, doopte het om tot Brawn GP en wist in 2009 zowel de rijderstitel (met Jenson Button) als de constructeurstitel te winnen. Mercedes
Naar aanleiding van het succes van Brawn GP kocht Mercedes de renstal om er een fabrieksteam van te maken. In de eerste Mercedes-jaren vielen de resultaten echter tegen. Brawn, die was aangebleven als teambaas, kreeg er eind 2012 daarom enkele collega’s bij: Toto Wolff en Niki Lauda, die op hun beurt een reeks (technische) kopstukken binnenhaalden. Mercedes reorganiseerde het team – iets waar ook Brawn al druk mee bezig was geweest – en kondigde aan af te willen van de structuur met één teambaas als eindverantwoordelijke. Voor Brawn – die juist de eindverantwoordelijkheid wilde hebben – was dat het teken om zijn biezen te pakken, ondanks dat 2013 een stuk beter was verlopen. Mocht Mercedes zich komend seizoen tot titelkandidaat ontpoppen, zoals voorzichtig wordt gespeculeerd, dan is Brawn er dus niet meer bij om de vruchten van zijn werk te plukken. Brawn had naar verluidt wel degelijk de mogelijkheid in de Formule 1 te blijven, want hij werd bij veel teams als mogelijke versterking genoemd, maar heeft er dus voor gekozen ‘definitief met pensioen te gaan’.
Gerelateerd nieuws
VT1 GP Las Vegas: Weinig grip, snel Mercedes en vijfde plek Verstappen
22 november 2024 04:34 - GP Las Vegas
Hamilton geeft toe: ‘Ik wilde Mercedes na Brazilië al verlaten’
21 november 2024 14:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas