De bom barstte in Maleisië, in Australië zou het opgelost zijn en inmiddels is er een nieuw hoofdstuk aan het verhaal toegevoegd. Onderwerp van de discussie: de ’flexibele’ vleugels van Ferrari. Ross Brawn zegt zich niet druk te maken over de nieuwe verdachtmakingen. Brawns collega van Honda, Geoff Willis, zegt over videomateriaal te beschikken waaruit blijkt dat de door Ferrari aangebrachte modificaties niet afdoende werken. Daarop heeft hij een brief geschreven naar de FIA, waarin hij de autosportbond van zijn bevindingen op de hoogte heeft gesteld.

De vleugels zouden volgens Willis nog steeds te flexibel zijn. Vooral de hoge topsnelheden van de Ferrari-coureurs in Imola hebben bij Honda de wenkbrauwen doen fronsen. Ook het feit dat Michael Schumacher op het ene punt zes kilometer per uur sneller was dan Fernando Alonso zorgde voor twijfels. Vooral omdat de Duitser op een ander meetpunt weer zes kilometer langzamer zou zijn.

Ferrari’s technisch-directeur Ross Brawn is de hele discussie rond de vleugels van het team in ieder geval zat. Zoveel is wel duidelijk. En volgens hem moet Honda zelf ook oppassen. Mocht de Japanse renstal een protest indienen, dan dient Ferrari op haar beurt weer protest in tegen Honda. Zo dreigt Brawn althans. ,,Welk team het ook aandurft om tegen ons te protesteren, daarna mogen zij hun borst natmaken. We zullen meteen een tegenprotest indienen.”

,,Van alle auto’s in het veld hebben we videomateriaal waarop te zien is dat ook bij onze concurrenten aërodynamische componenten doorbuigen onder het rijden. Als videomateriaal de maatstaf is, zijn alle auto’s illegaal”, foetert de strateeg op de site van Auto, Motor und Sport. Opvallend, want de FIA riep Ferrari op de vleugels aan te passen naar aanleiding van videomateriaal. Daaruit bleek voor het eerst dat Ferrari’s voorvleugel bewoog, want tijdens de door de FIA uitgevoerde tests werd dit niet duidelijk.

Tevens blijkt uit analyse van het Duitse magazine dat het verschil in snelheid tussen Schumacher en Alonso nooit zes kilometer per uur is geweest. In tegenstelling tot wat Honda beweert dus. Het grootste verschil was waarneembaar in de kwalificatie bij het meetpunt voor de Rivazza-bocht. Daar was Schumacher 3,9 kilometer per uur sneller dan de Spanjaard.

FORMULE1 RaceReport technisch-redacteur Henk Wagenaar Hummelinck voorspelde in de jongste uitgave van ons magazine het nieuwe hoofdstuk in het vraagstuk rond de flexibele vleugels van Ferrari. ,,Ferrari’s bijdrage aan de oplossing bestaat uit het aanbrengen van een soort manchet rondom het bevestigingspunt van het bovenste dwarselement aan de neus. Aan het element zelf werd weinig tot niets gedaan. Het enige voordeel van dat manchet is dat je nu niet meer kunt zién dat de vleugel beweegt, maar het gebeurt nog steeds.”

Tevens verbaasde onze medewerker zich over het toenemende vleugeloppervlak van McLaren. Hij vraagt zich af op McLaren wel op de goede weg zit, want hiermee kun je niet eindeloos doorgaan. De rijwindstroom naar achteren toe wordt dan belemmerd, wat weer ten koste kan gaan van de motorkoeling en het genereren van neerwaartse kracht via de diffuser.

,,Maar ze zijn bij McLaren natuurlijk niet gek. Misschien zit er een diepere gedachte achter, namelijk dat je met McLarens voorvleugel veel beter (want: veel moeilijker vast te stellen) kunt sjoemelen. Want laten we wél zijn: doorbuiging van een vleugel als gevolg van de rijwind is nooit helemaal te voorkomen en kan dus ook nooit waterdicht in de reglementen worden opgevat.”

Het laatste woord is hier ongetwijfeld nog niet over gezegd…

KVN