Mercedes-teambaas Ross Brawn heeft afwijzend gereageerd op de suggestie dat het moeten missen van de rookietest slechts een milde straf is voor zijn team.

Mercedes moet de Young Driver Test – die van 17 t/m 19 juli op Silverstone gehouden gaat worden – aan zich voorbij laten gaan als straf voor de illegale bandentest die het afgelopen mei na afloop van de Grand Prix van Spanje met Pirelli heeft uitgevoerd.

In de media is – ook door andere teams, zoals Red Bull en Ferrari – gesuggereerd dat Mercedes er met die sanctie makkelijk vanaf is gekomen, maar in gesprek met Autosport stelt Mercedes-teambaas Ross Brawn nu dat het missen van de Young Driver Test wel degelijk een zware straf is.

“Het is jammer dat bepaalde teams het doen voorkomen alsof het mislopen van de rookietest niets voorstelt, want het is in onze ogen zeker wel een zware straf”, verklaart Brawn.

“We hebben de afgelopen dagen namelijk eens goed gekeken naar wat het missen van de rookietest voor gevolgen heeft, en het staat buiten kijf dat er behoorlijk wat zaken zijn die we voor de rookietest op het programma hadden staan, nu helemaal niet meer kunnen testen, aangezien we daar tijdens de raceweekends simpelweg geen tijd voor hebben.”

Volgens Brawn is de term ‘Young Driver Test’ namelijk misleidend en wordt de test helemaal niet meer gebruikt om jonge coureurs kennis te laten maken met de Formule 1: “Iedereen gebruikt de test gewoon om nieuwe onderdelen te proberen en informatie te verzamelen.”

Wat dat betreft denkt Brawn dan ook dat Mercedes zeker nadelige gevolgen zal ondervinden, terwijl hij nog steeds volhoudt dat zijn team weinig heeft geleerd van de bandentest: “De rest kan tijdens de rookietest een volwaardig programma afwerken en zo’n 1500 kilometer rijden, terwijl wij met Pirelli 1000 kilometer hebben gereden en alleen maar banden hebben getest en geen tijd hadden voor iets anders.”

Marko
De mening van Brawn wordt overigens niet gedeeld door Red Bull-adviseur Helmut Marko: “Tijdens de Young Driver Test heb je helemaal geen tijd voor serieus testwerk, omdat de coureurs die achter het stuur zitten eerst nog moeten leren hoe een Formule 1-auto werkt”, zo zegt hij tegen Sport Bild.

“Mercedes heeft daarentegen drie dagen met hun vaste coureurs getest, dus het staat vast dat ze er voordeel uit hebben gehaald, zoals het tribunaal ook in haar uitspraak heeft bevestigd”, verklaart Marko, die de berichten dat Red Bull overweegt om de rookietest over te slaan en zelf een bandentest af te werken, naar het rijk der fabelen verwijst: “Wij zouden de regels nooit bewust overtreden.”