Mercedes-teambaas Ross Brawn denkt dat de reglementswijzigingen er voor zullen zorgen dat men volgend jaar langzamer gaat, maar ze ook kansen bieden voor meer actie.

Met het verdwijnen van onder meer de F-duct en dubbele diffusor in het vooruitzicht, stelt Brawn – ondanks de terugkeer van KERS en de introductie van verstelbare achtervleugels – dat de auto's die in 2011 op de grid staan minder snel zullen zijn dan die van afgelopen seizoen: "Ik geloof niet dat we volgend jaar net zo snel zullen zijn als de topteams dit jaar waren", zegt hij tegen Motorsport-Total.

Ondanks zijn voorspelling denkt Brawn echter wel dat men aan het eind van 2011 wellicht weer net zo snel kan zijn als afgelopen seizoen, aangezien de ontwikkelingswedloop in de sport voor grote vooruitgang kan zorgen. "Zo gaat het nu eenmaal in de Formule 1. Wij hebben afgelopen jaar ook ongeveer een seconde gewonnen, terwijl de teams voor ons zelfs één tot anderhalve tel vooruitgang boekten."

Volgens Brawn zijn, behalve de nieuwe technische regels, de nieuwe Pirelli-banden voor 2011 eveneens een mogelijke factor in het afremmen van de sport. "Wat de rondetijden betreft weten we niet wat de banden ons gaan brengen", erkent de Engelsman, die aan de andere kant wel denkt dat het Italiaanse rubber het racen spannender kan maken. "De banden moeten voor iedereen hetzelfde zijn, maar we willen wel dat de verhouding tussen de prestaties en slijtage van de banden zo is dat dit het racen interessant kan maken."

"We hebben afgelopen jaar namelijk races gezien – zoals in Canada – die zeer spannend werden door het verschil tussen de diverse bandencompounds. We mogen de banden dan ook niet enkel op de rondetijden afrekenen, maar moeten ook kijken naar de show die ze kunnen bieden."