Brawn: ‘Uitlaat wordt ontzettend belangrijk’
Vorig jaar waren de F-duct en de dubbele diffusor de technische vindingen die je moest hebben, maar volgens Ross Brawn wordt de uitlaatinstallatie dé hype van 2011.
Trendsetter Renault baarde eerder dit jaar – tijdens de presentatie van de R31 – opzien doordat het met een revolutionair uitlaatsysteem op de proppen kwam waarbij de uitlaatgassen niet traditioneel aan de achterkant worden uitgestoten, maar bij de sidepods.
De gedachte achter dit concept is dat de uitlaatgassen vervolgens door een ingenieus systeem onder de auto worden door geleid, waardoor net als bij de geblazen diffusor de neerwaartse druk wordt vergroot door de luchtstroom beter te reguleren. Door de uitlaten in de sidepods van de R31 te plaatsen, lijkt Renault een manier gevonden te hebben om het verlies aan downforce door het verbod op de dubbele diffusor te compenseren.
Mercedes-teambaas Brawn – die in het verleden tevens als technisch directeur actief was – geeft in reactie hierop in gesprek met Autosport aan dat hij verwacht dat dergelijke uitlaatconstructies dit jaar het verschil kunnen maken: "Het is een belangrijke vinding, die misschien nog wel meer winst oplevert dan de dubbele diffusor."
De dubbele diffusor waar Brawn het over heeft was er twee jaar geleden mede verantwoordelijk voor dat Brawns eigen renstal, Brawn GP, in 2009 beslag kon leggen op beide wereldtitels. De dubbele diffusor was een voorloper van de geblazen diffusor en gaf Brawn GP aan het begin van dat jaar een doorslaggevende voorsprong op de concurrentie, die niet lang daarna uiteraard eveneens met dubbele diffusors en in 2010 vervolgens met geblazen diffusors aan de start verschenen.
In navolging van deze ontwikkelingen uit het verleden voorspelt Brawn dat er dit jaar meer teams zullen zijn die een soortgelijke uitlaatinstallatie als die van Renault gaan construeren. "De teams en hun motorleveranciers werken nu allemaal keihard om zich op dit terrein verder te ontwikkelen", weet de Engelsman.
Brawn rekent er bovendien op dat teams die hiermee aan de slag zijn, niet op allerlei restricties in het technische reglement zullen stuiten zoals bij de verschillende diffusors wel het geval was: "Deze uitlaatconstructie is slim bedacht, maar in mijn ogen niet overdreven controversieel zoals de diffusor dat was."
"Ik verwacht dus niet dat de technische regels een obstakel zullen vormen, want er is de laatste paar weken namelijk ook al meer duidelijkheid en toelichting gegeven over dergelijke uitlaatsystemen, waaronder ook over welke materialen er voor gebruikt mogen worden."
"Het is bovendien sowieso zeer zeldzaam dat er vals wordt gespeeld in de Formule 1", beklemtoont Brawn. "Het hoort uiteraard wel bij de aard van de sport dat we de grens van het technische reglement opzoeken en deze proberen te verleggen, maar als we daar te ver in gaan, worden er toch weer nieuwe regels opgesteld om dat aan banden te leggen."