Ross Brawn is ervan overtuigd dat de verstelbare achtervleugel een verrijking van de sport kan worden. Volgens hem is de veiligheid gewaarborgd.

Als voorzitter van de technische werkgroep van de FOTA is Brawn nauw betrokken geweest bij het opstellen van de voorwaarden voor de verstelbare vleugel. Hij gelooft in het idee en stelt dat er alleen nog voor moeten worden gezorgd dat inhalen niet te makkelijk wordt.

“De teams hebben al veel onderzoek gedaan”, zegt Brawn. “De vleugel wordt zo geconfigureerd dat wanneer het systeem faalt, de vleugel automatisch terugvalt op maximale downforce. De coureur verliest dus nooit de controle over de auto.”

“We moeten nu voorzichtig formuleren wanneer coureurs het systeem mogen gebruiken”, vervolgt Brawn. “Het idee is om een berekening te maken op basis van sectortijden. Als een auto dicht genoeg op zijn voorligger zit, verschijnt een boodschap dat de vleugel voor een bepaalde periode mag worden versteld.”

FOTA-voorzitter Martin Whitmarsh liet eerder al weten dat als de verstelbare achtervleugel geen succes blijkt te zijn, de plannen eenvoudig weer kunnen worden ingetrokken.