Dat Mercedes nog niet zo snel is als sommige concurrenten, baart teambaas Ross Brawn geen zorgen. Volgens hem lijkt het verschil groter dan het is.

“Het is altijd onze bedoeling geweest om te testen met een relatief simpele auto en ondertussen te blijven werken aan updates”, verklaart Brawn. “Hierdoor lijkt het alsof we verder achter liggen dan werd verwacht. Maar in de wetenschap van wat nog komt, ben ik tevreden over onze huidige positie.”

Dat de snelheid tijdens de tests niet altijd zichtbaar was, heeft volgens Brawn bovendien te maken met koelingsproblemen. “De kortetermijnoplossing kostte ons vermogen”, aldus de Brit. “In de update die we voor de eerste race gaan introduceren, hebben we echter een oplossing verwerkt waarmee we het verlies weer ongedaan maken.”

Brawn benadrukt dat Mercedes nog altijd als doel heeft om met de besten te strijden. “We hebben een goede basis. Het team boekt vorderingen en de zilverpijl krijgt steeds meer vorm. Onze doelstelling is een sprong voorwaarts te maken ten opzichte van vorig jaar en daarvoor liggen we op schema.”

Tijdens de laatste wintertest in Barcelona, van 9 tot en met 12 maart, zal Mercedes voor het eerst rijden met de nieuwe specificatie van de MGP W02. Nico Rosberg neemt de eerste en laatste dag voor zijn rekening. Michael Schumacher neemt de andere twee dagen plaats in de auto.