Flavio Briatore heeft in niet mis te verstane bewoordingen duidelijk gemaakt wat hij van zijn collega-GPMA-teambazen vindt. ,,Hooligans zijn het”, is hij boos over het feit dat ze koste wat het kost volledige bevriezing van de motorregels willen voorkomen. Dat zegt hij in zijn tirade exclusief tegen FORMULE 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.
Honda, BMW, Mercedes en Toyota hebben in Monaco overleg gevoerd over een alternatief, waardoor er wat meer vrijheid is dan onder de Maranello-overeenkomst. En dat initiatief zien ze nu graag alsnog ingevoerd worden. Dat wordt nog een hele klus, want FIA-president Max Mosley heeft gezegd dat hij het te lang vond duren waarop hij de bevriezing van het motorreglement per 2008 in Silverstone door besloot te drukken.

Momenteel staan de verschillende teams recht tegenover elkaar. Red Bull en Toro Rosso steunen Ferrari, Renault en Cosworth. MF1 Racing heeft zich nog niet voor één van beide kampen uitgesproken, waardoor de fabrikanten druk aan het lobbyen zijn om MF1 aan hun zijde te krijgen. In theorie is het echter mogelijk dat al deze discussies voor niks zijn, omdat vandaag duidelijk moet worden welke koers er gevaren gaat worden. Volgende week moeten de 2008-regels immers officieel goedgekeurd worden door de World Motor Sport Council.

,,Het is ons werk om te racen. Pas al mijn collega’s en ’kameraden’ – de zogeheten hooligans – dat snappen, kunnen we zaken doen. Ik ben in ieder geval niet van plan om er nog tijd aan te besteden, dat is nutteloos”, schiet de Renault-teambaas uit zijn slof.

,,Wat mij betreft is het simpel. De FIA besluit wat het besluit. Het enige dat wij moeten doen is bij elkaar komen in een poging het racen te verbeteren. Met andere woorden: inhaalacties op het circuit en niet in de pit. Want dat is het grote probleem waar we nu mee zitten. Maar wat willen die hooligans? Nog meer geld uitgeven aan de motoren… Wij begrijpen het niet meer.”

Ondertussen hebben deze ’hooligans’ de hoop nog altijd niet opgegeven dat er alsnog een klein beetje flexibiliteit ingebouwd kan worden in de nieuwe reglementen. ,,Er is een verzoek voor de bijeenkomst van de Sportieve Werkgroep-meeting (in Canada, red.) ingediend om het Monaco-voorstel op de tafel te leggen, maar dan dusdanig herschreven dat het in harmonie was met het Maranello-voorstel. Zodat het transparant en makkelijk te vergelijken was”, countert Toyota’s John Howett op zijn beurt.

,,Het gaat om twee dingen. Wij willen vanaf 2008 de homologatie telkens een looptijd geven van een jaar, zodat er tussen de seizoenen in het nodige veranderd kan worden. Ik denk dat de meeste partijen dit willen, alleen is er wat onenigheid over de details. Ten tweede willen we de motoren al in 2007 homologeren.”