Sutton Images
Daan de Geus
21 juni 2016
Als het weer succesvol wil worden in de Formule 1, moet Ferrari een basis in Engeland openen. Dat stelt voormalig Benetton- en Renault-teambaas Flavio Briatore.
Briatore, eind 2009 uit de Formule 1 verdwenen na het crashgate-schandaal van 2008, verklaart in interview met het Italiaanse Rai Radio dat Ferrari niet langer uitsluitend vanuit Italië kan werken. “Ferrari moet internationaler worden en een technische basis in Engeland opzetten”, verklaart de Italiaan.
Briatore – onder wiens bewind Michael Schumacher twee rijderstitels won met Benetton en Fernando Alonso twee met Renault, terwijl die teams tezamen goed waren voor drie constructeurstitels – denkt dat Ferrari beter deels kan verhuizen in plaats van telkens nieuwe kopstukken aanstellen: “Dat hebben ze al zo vaak geprobeerd.”
“Als je champagne wil maken, kun je dat toch ook het beste in Frankrijk doen? En voor de beste ham, moet je naar Parma. Gaat het om Formule 1, dan moet je dus naar Engeland”, verwijst hij naar hoe algemeen wordt aangenomen dat de meeste knowhow te vinden is in motorsport valley, pakweg de strook van net onder Londen tot Birmingham.
“In Engeland heb je niet voor niks negen teams binnen zo’n zestig kilometer van elkaar”, doelt Briatore op het daar gevestigde Mercedes, McLaren, Williams, Renault, Red Bull, Force India en Manor, terwijl het vanuit Italië opererende Toro Rosso en Amerikaanse Haas daar ook technische faciliteiten hebben.
“Het is lastig technische mensen naar Italië te halen. Maranello, Ferrari’s thuis, is daarbij geen plaats waar Engelsen van dromen”, vervolgt Briatore, die klaarblijkelijk bekend is met het verhaal dat Adrian Newey ooit een aanbod van Ferrari naast zich neerlegde omdat zijn toenmalige vrouw Italië een derdewereldland vond.
Volgens Briatore ‘betaalt Ferrari de prijs’ voor het feit dat Maranello zo ver van motorsport valley ligt. Zijn voorstel lijkt misschien bizar, gezien hoe Ferrari zich erop voor staat op en top Italiaans te zijn, maar de Scuderia had al eerder een ontwerpbureau in Engeland. De toenmalige Ferrari-ontwerper John Barnard zette in 1987, na zich eind 1986 bij de Scuderia te hebben aangesloten, een ontwerpbureau op poten in het Engelse graafschap Surrey. Barnard en Ferrari werkten er tot en met 1989 uit. Toen vertrok Barnard naar Benetton. Ferrari ontwierp haar auto’s daarna weer in Maranello, tot het Barnard, inmiddels werkloos, in 1993 terughaalde. Barnard zette wederom een basis op in Engeland. In 1997 besloot Ferrari-teambaas Jean Todt echter het ontwerpbureau naar Maranello te halen, al verhuisde Barnard niet mee.
Britse basisVolgens Briatore ‘betaalt Ferrari de prijs’ voor het feit dat Maranello zo ver van motorsport valley ligt. Zijn voorstel lijkt misschien bizar, gezien hoe Ferrari zich erop voor staat op en top Italiaans te zijn, maar de Scuderia had al eerder een ontwerpbureau in Engeland. De toenmalige Ferrari-ontwerper John Barnard zette in 1987, na zich eind 1986 bij de Scuderia te hebben aangesloten, een ontwerpbureau op poten in het Engelse graafschap Surrey. Barnard en Ferrari werkten er tot en met 1989 uit. Toen vertrok Barnard naar Benetton. Ferrari ontwierp haar auto’s daarna weer in Maranello, tot het Barnard, inmiddels werkloos, in 1993 terughaalde. Barnard zette wederom een basis op in Engeland. In 1997 besloot Ferrari-teambaas Jean Todt echter het ontwerpbureau naar Maranello te halen, al verhuisde Barnard niet mee.
Gerelateerd nieuws
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas