Renault-teambaas Flavio Briatore heeft zich uitgesproken over de ‘huidige crisis’ in de Formule 1. De Italiaan is van mening dat er koste wat kost een oplossing moet komen voor de problemen die Mosley met zijn budgetplafond creëert.Nog even in het kort: FIA-voorzitter Max Mosley wil een budgetplafond instellen van 44 miljoen euro. Als dit budget wordt overschreden krijgen teams technische beperkingen opgelegd met als gevolg dat er binnen de Formule 1 een tweeklassenkampioenschap ontstaat. De teams zijn fel tegen en Toyota, Ferrari, Renault en Toro Rosso hebben inmiddels gedreigd de Formule 1 te verlaten.

Morgen komen de teams, de FIA met Max Mosley en Bernie Ecclestone bij elkaar om nader tot elkaar te komen. Aan de vooravond van dat crisisberaad verklaart Briatore dat geen van de teams zit te wachten op een afsplitsing van Formule 1. “Het is een hypothese die iedereen wil vermijden,” verklaarde hij tegenover de Italiaanse krant Gazzetta dello Sport.

“Dit zijn moeilijke tijden en we moeten dan ook koste wat kost met een oplossing komen. Ik hoop dat Mosley en zijn mannen zich coulant opstellen zodat we in volledige harmonie opnieuw kunnen beginnen.”

Briatore legt uit dat de teams boos zijn vanwege de inhoud van de regels, maar ook op de manier waarop ze aan hen gepresenteerd zijn zonder de teams daar bij te betrekken. “De teams vormen de Formule 1 en de Internationale Automobiel Federatie zou in feite niet meer dan de scheidsrechter moeten zijn. De regels zouden door ons opgesteld moeten worden. Ze kunnen in ieder geval zeker niet door Mosley aan ons opgedragen worden zonder ons vooraf te consulteren. Die manier van werken is onacceptabel.”

“De FIA heeft elke week wel iets nieuws: van medailles tot diffussors zonder echt na te denken over de consequenties. We kunnen zo niet verder. We moeten het werk van onze werknemers beschermen.”

Briatore voegde daar nog aan toe dat het niet het doel is van Ferrari en de andere teams om te breken met de FIA. “We willen juist samen met hen tot ideeën komen en de toekomst van de sport veilig stellen. Maar dan wel op een manier die voor iedereen aanvaardbaar is.”

De Italiaan legde uit dat hij het ook niet echt kon waarderen dat de FIA zo fanatiek aan het lobbyen was om nieuwe teams aan te trekken, omdat de fabrikanten juist enorm toegewijd zijn om in de Formule 1 te blijven. “We accepteren niet dat de Formule 1 vervormd wordt door een aantal nieuwe regels die sowieso nergens op slaan. De komst van nieuwe teams die de eigenschappen missen om toe te treden tot het wereldkampioenschap is bovendien ook onacceptabel.”

“Misschien dat Mosley de steun had van enkele kleinere teams en daardoor enthousiast raakte. Maar wat zal gebeuren is dat de teams met het budgetplafond voor de teams gaan eindigen die niet akkoord zijn gegaan met die limiet, dankzij meer technische vrijheid en ontwerpmogelijkheden. Dat kan natuurlijk niet. Daarmee bezoedel je niet alleen het imago, maar ook de waarde van diegene die investeren in de Formule 1. Een kampioenschap met twee soorten regels slaat bovendien nergens op.”

De FOTA, Formula One Teams’ Association, komt morgenochtend in Londen bij elkaar voordat ze ’s middags om de tafel gaan met Mosley en Ecclestone. Gevraagd of hij de uitkomst optimistisch tegemoet ziet, antwoordde Briatore: “Ik moet wel.”

LV