De strijd tussen Bernie Ecclestone en de GPMA lijkt zich in een beslissende fase te bevinden. Dat Max Mosley geen geld meer wil geven aan de fabrieksteams is misschien zelfs wel deel van het spel der onderhandelingen. Toch lijkt Ecclestone een nieuwe bondgenoot te hebben gevonden in Flavio Briatore, hij twijfelt over de GPMA.
Waren het eerst vooral onheilspellende berichten over de toekomst van de Formule 1 die naar buiten kwamen, de laatste tijd sijpelen er steeds meer berichten over naderende vrede tussendoor. ,,Het lijkt erop dat de onderhandelingen de goede kant opgaan”, liet een GPMA-woordvoerder zich onlangs niets voor niets ontvallen. Van witte rook is echter nog geen sprake.

En dat terwijl de coalitie van rivaliserende fabrikanten (Renault, BMW, Mercedes, Toyota en Honda) af lijkt te brokkelen. Ferrari en Ford zijn al weg, vanwege uiteenlopende redenen. Toyota en Honda zouden ook snel van de samenwerking af willen, al zijn dat voorlopig slechts (steeds hardnekkiger wordende) geruchten. De mening van Renault-teambaas Flavio Briatore is geen gerucht. ,,De tijd om te beslissen is aangebroken, de kaarten zijn geschud. De teams die met een normaal budget willen werken moeten in de Formule 1 blijven, de rest moet lekker zijn eigen gang gaan. Zo simpel is het.”

,,Het heeft jaren geduurd om de Formule 1 zo te maken als dat de sport nu is”, vervolgt de Italiaan in het Duitse Auto Motor und Sport. ,,Zoals met alles kan het echter zo ineenstorten, daar is slechts één jaar voor nodig. Dat mogen we niet vergeten.” Briatore durft zelfs te stellen dat de fabrikanten de plannen niet eens kunnen doorzetten, omdat ze niet capabel genoeg zijn om de touwtjes van een raceklasse in handen te hebben.

’Flaav’ denkt dat alleen mensen als Bernie Ecclestone en Max Mosley daartoe in staat zijn, omdat zij wél oog hebben voor de toekomst op de lange termijn. ,,In deze business hebben mensen vaak een slecht geheugen. Een fabrikant bekommert zich alleen maar om zichzelf, Bernie en Max kijken naar het geheel. Max doet wat hij moet doen, anders bereiken we samen nooit een akkoord.”

,,Natuurlijk neemt hij ook wel eens een minder goed besluit. Mensen klagen echter altijd maar, daar kan ik niet zo goed tegen”, neemt Briatore het voor de geplaagde FIA-president op. ,,Men zou niet genoeg geld krijgen. Hoe komen mensen die vroeger niks hadden nu dan aan een privé-vliegtuig? Ik ken collega’s die in hun gedrag echt te ver zijn doorgeslagen.”

Het is geen geheim dat Mosley een groot voorstander is van het besparen van kosten en het terugdringen van de technologie in de hedendaagse Formule 1. Op zijn plannen is zoals bekend veel kritiek gekomen. Maar de lofzang van Briatore over de plannen van de FIA-president is nog niet afgelopen. Ook op dit vlak spreekt hij zijn vertrouwen uit in de Engelsman.

,,Max heeft gelijk. De kosten moeten omlaag om een mooie toekomst voor de Formule 1 te garanderen. Wat mij betreft mag hij nog wel wat verder gaan.” Briatore doelt daarmee vooral op het terugdringen van het aantal testdagen. Daarover bestaat al jaren onenigheid. De mening van de teamleider is duidelijk: gebruik de vrijdag in een Grand Prix-weekend als testdag.

,,Een Grand Prix is een tweedaags evenement. Als je dan op de vrijdag gaat testen kan je veel testdagen gedurende het seizoen besparen. Het invoeren van één bandenleverancier en enkele standaardonderdelen maakt dat idee alleen maar sterker. Voor het seizoen moet je wat mij betreft nog maar één week testen. Dan is het veilig en weet je of de auto het doet. We gooien nu geld in een bodemloze put.”

Volgens Briatore is het tevens een goed idee om een budgetplafond in te voeren. Hij laat geen mogelijkheid onbenut om de efficiëntie van Renault aan te kaarten. Dit keer is het niet anders, al zegt hij het niet met zoveel woorden. Ondanks een budget dat lang niet zo groot is als dat van McLaren werd de Franse renstal toch kampioen in 2005. Dat moet beloond worden, vindt hij.

,,In de meest ideale situatie beschikken alle teams over 100 miljoen dollar. Zoek het maar uit, meer krijg je niet. De FIA moet dit dan controleren, net als de belastingdienst bij ons doet. In zo’n opzet wint degene die het beste met zijn geld omgaat. Terecht, in mijn ogen.”

KVN