De bandenoorlog heeft zo z’n weerslag op de rondetijden. Door de constante ontwikkeling zijn de rondetijden in verhouding sneller. In een uiterste poging van de bandenfabrikanten om hun teams van het beste rubber te voorzien. Volgens Ross Brawn is dat volgend jaar bij Bridgestone niet meer het geval, omdat Michelin het per 2007 voor gezien houdt.
Dit nieuws uit de mond van de technisch-directeur moet de FIA als muziek in de oren klinken. Want met het invoeren van een control tyre wil de FIA de snelheden terugdringen. Door het vertrek van Michelin kunnen de rondetijden nu in 2007 al omhoog, omdat de banden nu gelijk zijn voor alle teams. Zodat de ontwikkeling teruggeschroefd kan worden.

,,Wat ik ervan begrijp komt er een soort control tyre, want Bridgestone wil graag de eer krijgen per 2008. Maar dat moet nog officieel besloten worden, dus dat is wat onduidelijk momenteel. Misschien dat Bridgestone 2007 als opmaat voor het jaar daarop ziet. En ik kan ze niet eens ongelijk geven, met deze gekozen strategie”, meldt Brawn Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.

,,Bridgestone moet besluiten in wat voor mate ze de banden willen ontwikkelen, zodat de teams daar op in kunnen spelen. En dat moet voor alle renstallen gelijk zijn.” Hiermee bestrijdt Brawn meteen de suggestie dat deze hele situatie in het voordeel van de Scuderia zou zijn. Ferrari heeft immers al een langlopend samenwerkingsverband met de Japanners. ,,Het zou me niet verbazen als Bridgestone haar rubber wel enigszins wil blijven doorontwikkelen. Als er dan in de toekomst toch een concurrent komt, dan is het veel makkelijker om daar op in te spelen.”

Verder vertelt de strateeg van Ferrari dat het niet goedkoop is om banden met de huidige constructie te fabriceren. ,,Bridgestone zal één, twee stapjes terug doen. De banden die nu worden gemaakt zijn behoorlijk duur. Het lijkt me sterk dat de bandenfabrikant op grote voet blijft leven na de invoering van de eenheidsband.”

,,Teams hebben hun ideale scenario aan de fabrikant voorgelegd. Dat scenario gaat uit van twee verschillende soorten banden. Teams willen de keuze hebben tussen een snelle, zachte band en een hardere, constantere band. Zodat er verschillende strategieën uitgespeeld kunnen worden in de race. Het is wel moeilijk voor Bridgestone om aan deze eis te voldoen, want de omstandigheden zijn op elk circuit weer anders.”

Het is de bedoeling dat in 2008 de echte slick weer ingevoerd wordt. Dat was in eerste instantie ook de bedoeling met de eenheidsband. Brawn verwacht niet dat de herintroductie van de slicks nu eveneens een jaar wordt vervroegd. ,,Daar gaat zoveel ontwikkeling aan vooraf dat ik het me niet voor kan stellen. Bovendien is het niet de bedoeling om de snelheden toe te laten nemen, iets wat normaal gesproken juist het geval is met slicks.”