Bandenfabrikant Bridgestone heeft de Formule 1 dit jaar vaarwel gezegd, maar sluit niet uit dat het op de langere termijn weer terugkeert in de koningsklasse.

De voorlopig laatste officiële Formule 1-kilometers op Bridgestone-banden werden op 14 november tijdens de seizoensfinale in Abu Dhabi afgelegd, waarna Bridgestone de sport na veertien jaar en 175 overwinningen gedag zegde.

In de week na de race werd er weliswaar nog voor spek en bonen op Bridgestone-rubber gereden tijdens de rookietest, maar op dat moment had de voormalige bandenmonopolist in haar hart al afscheid genomen en was men helemaal klaar om het stokje later in diezelfde week over te geven aan Pirelli.

Bridgestone is uiteindelijk vooral uit de Formule 1 vertrokken omdat de grote bazen in Japan een groener imago willen najagen, maar Hiroshi Yasukawa – de directeur van Bridgestone's motorsport divisie – sluit niet uit dat er over een aantal jaar weer Formule 1-auto's zijn die met Bridgestone schoeisel rondrijden: "Het is vanzelfsprekend niet iets dat nu aan de orde is, maar we sluiten het ook niet per defintie uit", zegt hij tegen Pitpass.com.

"Op het moment richten we ons uiteraard volledig op de nieuwe koers die we hebben ingeslagen, hoewel ik aan de andere kant graag denk dat de deur naar de Formule 1 voor ons op een kier staat als de omstandigheden zich er in de toekomst voor lenen."

"Motorsport zit in ons DNA", vervolgt Yasukawa, die verder beklemtoont dat Bridgestone nog wel altijd in andere raceklassen actief is: "We zijn de officiële bandenleverancier van de MotoGP en IndyCar Series, terwijl we ook nog banden leveren voor Japanse raceklassen zoals de SuperGT en actief betrokken zijn bij de kartsport."