Stil zitten kunnen de broertjes Coronel niet. Een hele winter skiën is leuk, maar racen is nog leuker. En dus slaat de tweeling de handen ineen en nemen ze komende winter voor het eerst deel aan de Dakar-rally.De snelste tweeling van Nederland, Tim en Tom, heeft er al ongelooflijk veel race-uren opzitten in binnenlandse en buitenlandse autosportcompetities, maar nog nooit eerder reden ze samen een race in één auto. Daar gaat dus verandering in komen. Op dit moment is Tom actief voor SEAT in het FIA WTCC en strijdt Tim vooraan in de vaderlandse BMW 130i Cup. Waarom dan Dakar?

,,Dat leek me altijd al leuk,” aldus Tom. Het plan was er al om in 2007 met Tim mee te gaan maar uiteindelijk moest ik het door andere verplichtingen laten schieten. Vervolgens kwam hij met zulke indrukwekkende verhalen thuis, dat ik gewoon niet achter kon blijven. Nu gaan we dus lekker samen zandhazen.”

Maar Dakar doe je niet even. Voor de editie die ditmaal in Latijns Amerika plaats vindt, zullen de broertjes zich goed moeten voorbereiden. Om onderling geen strijd te hebben, zullen ze beiden gaan rijden én navigeren in de Bowler Nemesis van het team Dakarsport.com. Met als doel: finishen in Buenos Aires,

,,Dat klinkt heel leuk, en het is geweldig om dit samen met Tim te gaan doen, maar er komt een heleboel bij kijken. Over onze samenwerking zit ik niet zo in. Het is moeilijk te voorspellen wat je van elkaar onder zulke omstandigheden kunt verwachten, maar wij zijn heel recht voor z’n raap. We kunnen alles tegen elkaar zeggen en schelden elkaar ook gerust verrot als de situatie daarom vraagt.”

Maar de race zelf, is andere koek. ,,Ik ken de auto niet, het team niet, heb nog nooit in zand gereden en heb geen idee hoe ik moet navigeren. Ik heb me in een diep avontuur gestort.” Het duo gaat echter niet onvoorbereid op pad. Zo gaan ze een navigatiecursus doen en vertrekken ze over twee weken naar Tunesië om de zaakjes onder de knie proberen te krijgen.

,,Daar zal het team ons zoveel mogelijk uitleggen over de auto en hoe we moeten sleutelen. Want dat is ook weer een aspect van Dakar, je zal zelf de auto aan de praat moeten houden. Nu kan ik wel wat sleutelen, maar ik ben geen monteur. Het is gewoon zaak om zo voorzichtig mogelijk de woestijn in te duiken. Het is net survivallen. Je moet goed naar de auto luisteren en weten wanneer je juist op het gas moet of er van af. Maar ik vertrouw erop dat dat met ons wel goed komt.”

LV