Sutton Images
Daan de Geus
10 januari 2018
Het wordt ‘niet makkelijk’ voor McLaren om de aansluiting te hervinden met de top, al hoopt en gelooft McLaren-directeur Zak Brown dat het team uit Woking het voor elkaar kan krijgen. Wat zeker op langere termijn kan helpen, is een evenrediger financieel speelveld.
McLaren heeft sinds eind 2012 geen race meer gewonnen, terwijl de laatste rijderstitel uit 2008 dateert – en de laatste constructeurstitel uit 1998. De laatste podiumplekken werden in 2014 gepakt, met McLaren dat na dat jaar met motorleverancier Mercedes brak en in de drie opvolgende jaren met Honda nooit een bedreiging voor de top is geweest. Komend seizoen, met een motordeal met Renault op zak, moet dat echter veranderen, benadrukt directeur Zak Brown in interview met Sky Sports F1. “Wij zijn één van de grote teams en moeten weer vooraan meedoen”, stelt hij, al laat hij het na specifiek doelen te stellen. “Al kan ik wel beloven dat we het beter gaan doen dan de negende plek waar we vorig jaar op eindigden.” Hoewel Brown gelooft dat het McLaren gaat lukken (“want we hebben een competitieve auto”) moet hij ook erkennen dat het niet makkelijk zal zijn aansluiting te vinden bij Mercedes, Ferrari en Red Bull, de top drie van de afgelopen jaren. “Dat wordt heel moeilijk”, denkt hij zelfs. Dat komt omdat het drie ‘awesome teams’ zijn, die volgens Brown ook met ‘aanzienlijke budgetten’ werken. Geld
In haar gloriejaren hoorde McLaren ook zeker bij de big spenders van de Formule 1, maar het doorgaans goed geïnformeerde Britse Autosport rekende onlangs voor dat McLaren in 2017 met een budget van net onder de tweehonderd miljoen euro werkte. Veel geld, maar stukken minder dan de (ruim meer dan) driehonderd miljoen die Mercedes en Ferrari zouden spenderen – en de bijna 250 miljoen van Red Bull. McLaren toont zich – terwijl dit in haar topjaren ondenkbaar was – daarom tegenwoordig voorstander van een budget cap of op z’n minst een eerlijker verdeling van de uitbetalingen aan teams. Dat blijkt ook nu weer uit de opmerking van Brown tegenover Sky Sports dat hij hoopt dat de nieuwe regels voor 2021 en daarna ervoor zorgen dat de financiële voordelen van Mercedes, Ferrari en Red Bull worden ingeperkt. Los van wat ze aan prijzengeld verdienen, voeren deze drie teams namelijk ook de lijst aan wat betreft de zogenaamde ‘historische uitbetalingen’ die ze uit de sport ontvangen om mee te doen. De breuk met Honda zal voor McLaren vermoedelijk met een verlies aan inkomsten gepaard gaan, al is bericht dat de aandeelhouders van het team dat verlies willen dragen. Volgens Brown zal McLaren ook dit jaar geen titelsponsor hebben, maar heeft hij wel een aantal andere nieuwe sponsoren gestrikt die binnenkort bekendgemaakt zullen worden.
McLaren heeft sinds eind 2012 geen race meer gewonnen, terwijl de laatste rijderstitel uit 2008 dateert – en de laatste constructeurstitel uit 1998. De laatste podiumplekken werden in 2014 gepakt, met McLaren dat na dat jaar met motorleverancier Mercedes brak en in de drie opvolgende jaren met Honda nooit een bedreiging voor de top is geweest. Komend seizoen, met een motordeal met Renault op zak, moet dat echter veranderen, benadrukt directeur Zak Brown in interview met Sky Sports F1. “Wij zijn één van de grote teams en moeten weer vooraan meedoen”, stelt hij, al laat hij het na specifiek doelen te stellen. “Al kan ik wel beloven dat we het beter gaan doen dan de negende plek waar we vorig jaar op eindigden.” Hoewel Brown gelooft dat het McLaren gaat lukken (“want we hebben een competitieve auto”) moet hij ook erkennen dat het niet makkelijk zal zijn aansluiting te vinden bij Mercedes, Ferrari en Red Bull, de top drie van de afgelopen jaren. “Dat wordt heel moeilijk”, denkt hij zelfs. Dat komt omdat het drie ‘awesome teams’ zijn, die volgens Brown ook met ‘aanzienlijke budgetten’ werken. Geld
In haar gloriejaren hoorde McLaren ook zeker bij de big spenders van de Formule 1, maar het doorgaans goed geïnformeerde Britse Autosport rekende onlangs voor dat McLaren in 2017 met een budget van net onder de tweehonderd miljoen euro werkte. Veel geld, maar stukken minder dan de (ruim meer dan) driehonderd miljoen die Mercedes en Ferrari zouden spenderen – en de bijna 250 miljoen van Red Bull. McLaren toont zich – terwijl dit in haar topjaren ondenkbaar was – daarom tegenwoordig voorstander van een budget cap of op z’n minst een eerlijker verdeling van de uitbetalingen aan teams. Dat blijkt ook nu weer uit de opmerking van Brown tegenover Sky Sports dat hij hoopt dat de nieuwe regels voor 2021 en daarna ervoor zorgen dat de financiële voordelen van Mercedes, Ferrari en Red Bull worden ingeperkt. Los van wat ze aan prijzengeld verdienen, voeren deze drie teams namelijk ook de lijst aan wat betreft de zogenaamde ‘historische uitbetalingen’ die ze uit de sport ontvangen om mee te doen. De breuk met Honda zal voor McLaren vermoedelijk met een verlies aan inkomsten gepaard gaan, al is bericht dat de aandeelhouders van het team dat verlies willen dragen. Volgens Brown zal McLaren ook dit jaar geen titelsponsor hebben, maar heeft hij wel een aantal andere nieuwe sponsoren gestrikt die binnenkort bekendgemaakt zullen worden.
Gerelateerd nieuws
Norris had sprintrace liever anders gewonnen: ‘Ben blij dat je Oscar feliciteert’
02 november 2024 17:00 - GP São Paulo
Norris ‘niet trots’ op presentje Piastri: ‘Wel perfect uitgevoerd’
02 november 2024 16:01 - GP São Paulo
Piastri over ‘lastige’ sprintrace: ‘Max was aan het einde erg snel’
02 november 2024 15:50 - GP São Paulo
Heeft Sauber een coureurskeuze gemaakt? ‘Contract met Bortoleto is naar verluidt al rond’
02 november 2024 12:30 - GP São Paulo