McLaren heeft sinds eind 2012 geen race meer gewonnen, terwijl de laatste rijderstitel uit 2008 dateert – en de laatste constructeurstitel uit 1998. De laatste podiumplekken werden in 2014 gepakt, met McLaren dat na dat jaar met motorleverancier Mercedes brak en in de drie opvolgende jaren met Honda nooit een bedreiging voor de top is geweest. Komend seizoen, met een motordeal met Renault op zak, moet dat echter veranderen, benadrukt directeur Zak Brown in interview met Sky Sports F1. “Wij zijn één van de grote teams en moeten weer vooraan meedoen”, stelt hij, al laat hij het na specifiek doelen te stellen. “Al kan ik wel beloven dat we het beter gaan doen dan de negende plek waar we vorig jaar op eindigden.”

De McLaren MCL32 uit 2017. De opvolger gaat er volgens Brown anders uitzien, qua sponsoring en kleur.
In haar gloriejaren hoorde McLaren ook zeker bij de big spenders van de Formule 1, maar het doorgaans goed geïnformeerde Britse Autosport rekende onlangs voor dat McLaren in 2017 met een budget van net onder de tweehonderd miljoen euro werkte. Veel geld, maar stukken minder dan de (ruim meer dan) driehonderd miljoen die Mercedes en Ferrari zouden spenderen – en de bijna 250 miljoen van Red Bull. McLaren toont zich – terwijl dit in haar topjaren ondenkbaar was – daarom tegenwoordig voorstander van een budget cap of op z’n minst een eerlijker verdeling van de uitbetalingen aan teams.

Om de aansluiting te hervinden met Red Bull, Ferrari en Mercedes, zou een evenrediger financieel speelveld helpen.