Jenson Button denkt dat hij in Maleisië met de Mercedessen om een plaatsje op het podium had kunnen vechten. Helaas voor de McLaren-coureur pakte het niet zo uit als hij had gehoopt.

Het ging namelijk mis voor Button tijdens zijn derde pitstop, toen zijn rechtervoorwiel niet goed bevestigd werd. De Engelsman kwam er nog tijdens zijn ritje door de pitstraat achter en zette zijn auto stil. Buttons monteurs kwamen vervolgens aanrennen, duwden de McLaren terug en zetten het wiel daarna wél goed vast, maar het leed was toen al geleden, want Button was teruggezakt naar P14.

Button reed vervolgens kansloos rond en kwam drie ronden voor het einde van de race naar binnen, hetgeen hij volgens Sky Sports F1 deed zodat McLaren zijn bolide – nu hij als uitvaller in de boeken staat – zonder straf van een nieuwe versnellingsbak kan voorzien voor de volgende Grand Prix.

In gesprek met datzelfde Sky Sports stelt Button dat hij om een podiumplaats had kunnen strijden als zijn derde stop niet in het water was gevallen: “Er zijn vast mensen die deze lezing niet onderschrijven, maar ik denk dat we met de Mercedessen hadden kunnen vechten.”

“Wij hadden namelijk één pitstop minder nodig”, legt Button uit. “Natuurlijk weet je niet hoe het in de praktijk zou zijn gegaan, maar ik ben er zeker van dat we de Mercedes-rijders onder druk hadden kunnen zetten en op zijn minst vijfde zouden zijn geworden.”

Ondanks de teleurstelling van het mislopen van punten en een – in zijn ogen – mogelijk podium, blikt Button toch met een overwegend positief gevoel terug op de race: “Vergeleken met een week geleden hebben we namelijk een grote stap vooruit gezet”, haalt hij aan.

“We hadden vooraf niet durven dromen om P5 en beter mee te doen. Hoewel uitvallen dan pijn doet, is het wel hoopgevend dat we ons zo verbeterd hebben. Ik hoop dan ook dat we dit kunnen vasthouden en over drie weken in China ook weer competitief zijn.”

Butttons teamgenoot Sergio Pérez reed achter Button rond, maar wist het einde wel te halen en hield daar de negende plek en twee punten aan over. “Mijn engineers hadden een goede strategie voor me uitgedokterd, waardoor ik in het begin veel plaatsen goed kon maken, dus daar ben ik ze dankbaar voor.”

“Helaas waren mijn banden op het einde helemaal op en moest ik twee ronden voor de finish nog een keer naar de pits, wat me een plaatsje kostte. Negende is echter alsnog twee plaatsen beter dan in Melbourne, dus het lijkt me duidelijk dat we vooruitgang maken.”