McLaren-coureur Jenson Button verwacht dat de Formule 1 de rest van het jaar net zo onvoorspelbaar blijft als tijdens de eerste vijf races. En dat heeft voor- en nadelen, vindt de Brit.

Een nadeel is volgens Button dat de teams dit jaar vaak voor vraagtekens komen te staan als het ze niet lukt om de banden – die ook volgens Button doorslaggevend zijn voor hoe competitief een team op een bepaald circuit is – goed aan de praat te krijgen. “Dat stelt ons soms echt voor een raadsel”, erkent hij in gesprek met Autosport.

“Het is bizar om te zien hoeveel verschil de banden kunnen maken. Kijk bijvoorbeeld maar naar Pastor Maldonado”, oppert Button. “Hij kwalificeerde zich in Bahrein als zeventiende, maar een race later – in Spanje – stond hij ineens op de eerste startrij in zijn Williams.”

“Voor zover ik weet had Williams haar bolide niet ineens enorm verbeterd voor de race in Spanje, dus dat was echt puur een kwestie van het op de juiste manier omgaan met de banden en een afstelling vinden die je helpt dat te doen.”

“Het vinden van een dergelijke set-up, is echter lang zo makkelijk niet. Er zijn namelijk veel dingen die in theorie zouden moeten helpen om het meeste uit de Pirelli’s te krijgen, maar die in praktijk niet blijken te werken.”

“Dat is ook waarom wij het als team zo moeilijk hebben het potentieel van onze auto volledig te benutten”, stelt Button. “Het is overduidelijk dat er veel snelheid in onze auto zit, zoals in Australië en China en tijdens de kwalificatie in Spanje te zien was, maar het is gewoon ontzettend lastig dat er continu uit te halen.”

“Dat is ook waarom ik denk dat het nog wel even duurt voordat we dit jaar echt een duidelijke slagvolgorde kunnen waarnemen”, vervolgt de McLaren-coureur. “Ik denk namelijk niet dat er een team is dat zomaar meerdere races achter elkaar wint. Het blijft waarschijnlijk afwisselen aan de kop van het veld.”

Een voordeel daarvan is echter wel, zo stelt Button, dat het nu niet zoveel kwaad kan als je als coureur eens een minder weekend doormaakt. “De hoeveelheid punten die iedereen dit jaar heeft gehaald, is namelijk erg laag”, weet Button. “De leiders in het kampioenschap hebben 61 punten achter hun naam staan, terwijl er maximaal 125 te verzamelen waren.”

“Ikzelf heb een eerste, tweede en negende plaats gehaald, waarbij ik een negende plek eigenlijk maar amper als een puntenklassering beschouw. Desondanks bedraagt mijn achterstand op de leiders slechts zestien punten. Met nog vijftien races te gaan, is dat helemaal niks, dus wat het kampioenschap betreft doet het weinig pijn dat de rangorde telkens door elkaar gehusseld wordt.”