Ferrari komt met een nieuw aërodynamisch pakket en Fernando Alonso krijgt de beschikking over een motor met twintig paardenkrachten meer, maar de meeste vooruitgang wordt deze twee weken geboekt bij Honda. Dat zegt Jenson Button, die veel verwacht van de Franse Grand Prix.


De Engelse coureur heeft wel vaker zijn meer dan hoge verwachtingen uitgesproken, maar kwam telkens van een koude kermis thuis. Hoewel juist de ontwikkeling van de Honda RA106 één van de zwakke punten van de Japanse renstal lijkt te zijn, is het team bezig met een ongekende inhaalslag. En dat moet dit keer wel z’n vruchten afwerpen. ,,Niks geen twaalf kleine stapjes zoals eerder dit jaar, maar één grote sprong voorwaarts. De tweede van het seizoen alweer.”

Button legt de schuld van de gebrekkige ontwikkeling bij het feit dat er lang niet altijd met nieuwe onderdelen kon worden getest. Nu de nieuwe windtunnel is voltooid (kosten: ruim 36 miljoen euro), brengt dit een kentering teweeg. ,,Er is veel werk in de nieuwe windtunnel gaan zitten, maar nu zouden we meer vooruitgang moeten boeken dan in het verleden.”

Ondanks zijn optimisme spreken de feiten niet bepaald in het voordeel van de Honda-coureur. Al vier races op rij heeft hij geen punten meer gescoord. De verbeterde RA106 moet voor de ommekeer zorgen. ,,Ik kan niet wachten op de nieuwe onderdelen”, vervolgt hij tegenover de BBC. ,,Deze week hebben we een belangrijke test, dan krijgen we een echte indicatie van onze winst. Het zal niet het einde van onze problemen betekenen, maar het ziet er veelbelovend uit.”

De Grand Prix van Frankrijk wordt verreden op 16 juli.

KVN