Mensen achter de in ongenade geraakte Canadese GP bereiden een nieuw voorstel voor om de race weer op de kalender te krijgen. Plotseling stond de race in Montréal dit jaar niet meer op de kalender. Tot woede van een paar grote teams.Voor het eerst in decennia is er dit seizoen namelijk geen enkele Grand Prix op het Noord-Amerikaanse halfrond. En omdat dat een grote afzetmarkt is voor fabrikanten zoals Ferrari en BMW, waren de protesten hevig toen bekend werd dat na Indianapolis ook Montréal niet langer een Formule 1-race organiseert.

Maar voor de autofabrikanten is er nog hoop. Momenteel werken er namelijk drie lagen van de Canadese overheid – de federale, de provinciale en de stedelijke – aan een voorstel om het Formule 1-circus terug naar het Île Notre-Dame-eiland te halen. Dit meldt de Canadese krant La Presse.

Volgens het dagblad wordt er al met sleutelfiguren onderhandeld. De beheerder van de commerciële F1-rechten, Bernie Ecclestone, bepaalt welke races op de kalender komen en hij zal toch wat willen doen om teams weer tevreden te krijgen na de FIA-FOTA-oorlog.

Zowel Ecclestone als de mensen die weer een Grand Prix van Canada willen hebben zal echter water bij de wijn moeten doen. In 2008 wilde Bernie Ecclestone’s Formula One Management, FOA, nog 22 miljoen euro per jaar van de organisatie van de race. Dit voorstel werd gelijk afgewezen.

Nu is het financiële klimaat echter totaal anders en oefenen zowel teams als sponsors druk op Ecclestone uit om weer een Grand Prix in Noord-Amerika te krijgen. Tel daar bij op dat Montréal inkomsten mist door het gemis van de race én dat er een burgemeester, Gerald Tremblay, is die graag wil worden herkozen, en er zou zomaar weer een race in Canada kunnen zijn.

Ecclestone zal echter nooit zijn gewenste 22 miljoen euro per jaar krijgen. Volgens La Presse heeft de gemeente van Montréal het materiaal, dat het Circuit Gilles Villeneuve gebruikt, opgekocht en worden gemeentelijke faciliteiten gratis.

Dit zal voor Ecclestone waarschijnlijk niet genoeg zijn om mee akkoord te gaan. Een aanlokkelijk deel in deal voor hem is waarschijnlijk dat hij weer de organisator kan worden van de race, en dus de winst kan opstrijken.

Canada mikt in elk geval op een overeenkomst tussen de vijf en tien jaar. “De drie overheden willen een oplossing voor de lange termijn”, aldus een bron. “Ze willen een deal met de FOA van ongeveer vijf tot tien jaar.”

“Het is een realistisch voorstel. Het vergeet niet de capaciteiten van de belastingbetalers en het feit dat Montréal een uitgavenlimiet is opgelegd.”

BvdB