Een budget cap, nieuwe auto’s, motoren, én nieuwe regels: uiterlijk in juni moet duidelijk zijn hoe de Formule 1 er vanaf 2021 uitziet. Dat is althans de deadline die topman Chase Carey heeft gesteld.
Carey noemde die deadline in gesprek met investeerders van Formule 1-eigenaar Liberty Media, waarbij de Amerikaanse topman van de koningsklasse heeft aangeven dat hij hoopt bepaalde zaken al wel eerder rond te hebben.
Dat laatste zal in elk geval de teams als goed nieuws in de oren klinken, want een aantal daarvan (waaronder Red Bull, Renault en McLaren) hebben zich al kritisch uitgelaten over hoe lang het allemaal duurt voor er een duidelijke en definitieve toekomstvisie is.
Lees ook: ‘Liberty Media’s Amerikaanse aanpak werkt niet in de F1′
Carey benadrukt op zijn beurt echter dat Liberty Media “de tijd neemt die nodig is om dit samen met onze partners gelijk goed te krijgen.” Want: “De regels zijn pas voor 2021 en we hebben dus nog wel wat tijd, ook al denk ik dat we allemaal graag zo snel mogelijk een duidelijk toekomstbeeld willen zien”, wordt hij geciteerd door
RaceFans.
Liberty Media heeft eerder al wel een concept gepubliceerd van hoe de 2021-auto’s er mogelijk uit komen te zien, terwijl tevens zo goed als vaststaat dat de motorregels niet wezenlijk gaan veranderen. De commerciële afspraken lijken het grootste struikelblok: over Liberty’s plannen voor een
budget cap en een eerlijker verdeling van uitbetalingen uit de sport aan de teams bestaat naar verluidt nog veel onenigheid.
(tekst loopt door onder de foto’s)
Over hoe de gesprekken met de teams verlopen, wil Carey zich niet inhoudelijk uitlaten. “Maar we zijn actief met elkaar in gesprek”, wil hij nog wel kwijt.
Topteams zonder deal
Het is ook wel belangrijk dat de Formule 1 er snel uitkomt met de teams, want van het merendeel daarvan loopt hun contract met de sport na 2020 af. Waaronder de grote drie: Mercedes, Ferrari en Red Bull.
Red Bull heeft ook al gewaarschuwd dat het wel eens kan stoppen met de Formule 1 als haar nieuwe Honda-avontuur geen succes wordt en de nieuwe regels niet bevallen, terwijl Ferrari er onder de vorige topman Sergio Marchionne haast een sport maakte van te dreigen met stoppen als het haar zin niet kreeg.
Lees ook: Marko: ‘Als het met Honda niet lukt, stopt Red Bull met Formule 1’