Carey waarschuwt: Liberty wil af van races met oude, onaantrekkelijke contracten
Sutton Images
Sjaak Willems
17 november 2018
Namen en rugnummers zijn niet genoemd maar F1-baas Chase Carey heeft de race-organisaties in nood nog maar weer eens gewaarschuwd. “Wij willen nieuwe locaties aan de kalender toevoegen en dat zal ook ten koste gaan van huidige races op het programma”, zo sprak Carey deze week bij de jaarlijkse vergadering van Liberty Media.
Races op de huidige kalender die moeite hebben om financieel de broek op te houden zijn bijvoorbeeld Silverstone, Monza en Interlagos. In het geval van Silverstone is het volgend jaar zelfs contractueel voorlopig de laatste race, voor 2020 staat er nog niets op papier.
De Amerikaan stelt dat de groei van het product Formule 1 van drie belangrijke factoren afhangt. Allereerst de uitbreiding van de kalender. “Dat zal geleidelijk aan gebeuren maar we zijn enthousiast over de kwaliteit en diversiteit van de locaties die geïnteresseerd zijn in een race”, zegt Carey. “Elke race moet een belevenis zijn voor de fans maar ook een interessant verdienmodel hebben. De race in Hanoi, Vietnam die we hebben aangekondigd bijvoorbeeld. Een circuit dat voor een geweldige race moet zorgen op een locatie die tot de verbeelding spreekt.” Ook wil Carey af van een aantal races waarvan de contracten zijn afgesloten door de vorige eigenaar Bernie Ecclestone. “We denken aan de vervanging van een aantal bestaande races met ongunstige contracten. Daar moeten nieuwe races voor in de plaats komen die beter vermaak bieden en meer geld opbrengen.” En dan zijn er de VIPS, de mensen die zich graag in de watten laten leggen. Daar zit ook nog veel winst, denkt Carey. “Grote evenementen steunen tegenwoordig op dit soort bezoekers uit zowel het zakenleven als de particuliere sector. Zij hebben het geld en zijn bereid flink te betalen voor een unieke, persoonlijke ervaring.” Lees ook: Officieel: Vietnam vanaf 2020 op de kalender met straatrace Traditionele F1 afgezaagd
Sinds Carey in januari 2017 is aangetreden als CEO van de Formule 1 Group heeft de Ierse Amerikaan de organisatie zoals die door Ecclestone was neergezet nauwgezet onder de loep genomen. “De promotionele tak van F1 werd gezien als volwassen, daar hoefde niets meer aan gedaan te worden. Het vorige management heeft daar nooit een frisse blik op geworpen”, aldus Carey. “Simpel gezegd, de evenementen werden muf, afgezaagd bijna. Promotors legden zich toe op kostenbesparing in plaats van groei.” Lees ook: Dagje mediagekte in Zandvoort: Veel optimisme, maar of dat allemaal terecht is? Het is duidelijk dat Liberty er met het Amerikaanse vergrootglas naar aan het kijken is. “We hebben een evenement van wereldklasse, het was nog nooit zoveel waard als nu. We zeggen tegen alle racelocaties en potentiële organisaties, de waarde van de races moet gemaximaliseerd worden. En volgens mij komt die boodschap wel aan.” Liberty Media en de FOM zitten wat dat betreft in een luxe positie. Steden staan in de rij om een race te organiseren, en dat is de ideale onderhandelingspositie voor Carey en Liberty Media.
3 pijlers voor succes
De Amerikaan stelt dat de groei van het product Formule 1 van drie belangrijke factoren afhangt. Allereerst de uitbreiding van de kalender. “Dat zal geleidelijk aan gebeuren maar we zijn enthousiast over de kwaliteit en diversiteit van de locaties die geïnteresseerd zijn in een race”, zegt Carey. “Elke race moet een belevenis zijn voor de fans maar ook een interessant verdienmodel hebben. De race in Hanoi, Vietnam die we hebben aangekondigd bijvoorbeeld. Een circuit dat voor een geweldige race moet zorgen op een locatie die tot de verbeelding spreekt.” Ook wil Carey af van een aantal races waarvan de contracten zijn afgesloten door de vorige eigenaar Bernie Ecclestone. “We denken aan de vervanging van een aantal bestaande races met ongunstige contracten. Daar moeten nieuwe races voor in de plaats komen die beter vermaak bieden en meer geld opbrengen.” En dan zijn er de VIPS, de mensen die zich graag in de watten laten leggen. Daar zit ook nog veel winst, denkt Carey. “Grote evenementen steunen tegenwoordig op dit soort bezoekers uit zowel het zakenleven als de particuliere sector. Zij hebben het geld en zijn bereid flink te betalen voor een unieke, persoonlijke ervaring.” Lees ook: Officieel: Vietnam vanaf 2020 op de kalender met straatrace Traditionele F1 afgezaagd
Sinds Carey in januari 2017 is aangetreden als CEO van de Formule 1 Group heeft de Ierse Amerikaan de organisatie zoals die door Ecclestone was neergezet nauwgezet onder de loep genomen. “De promotionele tak van F1 werd gezien als volwassen, daar hoefde niets meer aan gedaan te worden. Het vorige management heeft daar nooit een frisse blik op geworpen”, aldus Carey. “Simpel gezegd, de evenementen werden muf, afgezaagd bijna. Promotors legden zich toe op kostenbesparing in plaats van groei.” Lees ook: Dagje mediagekte in Zandvoort: Veel optimisme, maar of dat allemaal terecht is? Het is duidelijk dat Liberty er met het Amerikaanse vergrootglas naar aan het kijken is. “We hebben een evenement van wereldklasse, het was nog nooit zoveel waard als nu. We zeggen tegen alle racelocaties en potentiële organisaties, de waarde van de races moet gemaximaliseerd worden. En volgens mij komt die boodschap wel aan.” Liberty Media en de FOM zitten wat dat betreft in een luxe positie. Steden staan in de rij om een race te organiseren, en dat is de ideale onderhandelingspositie voor Carey en Liberty Media.