Caterham blijft Marussia voor op vrijdag
Jan van der Burgt
5 juli 2013
Bij Caterham is men blij met een volledig droge vrijdag. Zodoende hebben ze wat achterstallig testwerk kunnen doen en dat zorgt voor tevreden gezichten binnen de pitbox.
Beide Caterham-coureurs bleven de rijders van Marussia voor. Het onderlinge duel werd gewonnen door Charles Pic, al bleeft het verschil beperkt tot iets meer dan een tiende van een seconde. De Fransman rijdt dit weekend op zijn favoriete circuit en is zeer te spreken over de eerste dag op de Nürburgring.
“We hebben ons ’s ochtends met name gericht op de ontwikkeling van de nieuwe aerodynamische updates. Die hadden we in Silverstone al bij ons, maar toen waren we door regen niet in staat om ze uitgebreid te testen, bijvoorbeeld met behulp van flow-vis. Dat hebben we nu alsnog gedaan en daarnaast hebben we de nieuwe remmen nog wat verder kunnen finetunen. Even later konden we met ons programma voor dit weekend beginnen.”
“Na de lunch hebben we de rijhoogte en wielophangingen aangepast, waardoor de balans van de auto vrijwel meteen een stuk beter werd”, gaat Pic verder. “Dat hebben we eigenlijk de hele middag vast kunnen houden en ik ben zeer tevreden over zowel de lange als de korte runs, of die nou op de zachte of de medium banden gereden werden. De bandenslijtage viel reuze mee en ik denk dat dit een goed uitgangspunt is voor de rest van het weekend.”
Giedo van der Garde
De Nederlander Giedo van der Garde kijkt ook met een goed gevoel terug op zijn eerste dag in Duitsland. Gaandeweg de trainingen kwam de CT04 steeds meer naar de Caterham-coureur toe, waarbij met name onderstuurproblemen steeds verder opgelost werden.
“We hebben ook nog aan de achterkant van de wagen gewerkt, waardoor ik tegen het eind van de eerste vrije training meer tractie had bij het uitkomen van de bochten”, blikt Van der Garde terug. “Een belangrijk pluspunt voor mij, waarvan ik hoop dat dit de rest van het weekend zo zal blijven.”
“In de middagsessie hebben we een andere bodemplaat aan de auto gemonteerd en deze vergeleken met de nieuwe bodemplaat die we in Silverstone introduceerden. Ik had opnieuw weer last van onderstuur, maar dat hebben we andermaal weten te verbeteren. Al met al was het een productieve dag. We hebben in ieder geval wat achterstallig werk in kunnen halen.”