Caterham-coureurs worstelen met de balans
Jan van der Burgt
1 november 2013
Giedo van der Garde kijkt met een goed gevoel terug op de eerste dag in Abu Dhabi. Wel had de Nederlander, net als zijn beide teamgenoten, kleine problemen met de balans.
Giedo van der Garde moest tijdens de eerste vrije training toekijken hoe Heikki Kovalainen ‘zijn’ Caterham over het Yas Marina Circuit stuurde. Toen hij eenmaal zelf weer achter het stuur zat, voelde de auto direct goed aan: “De achterbanden blokkeerden iets teveel en de auto was nog wat nerveus op de snellere delen van het circuit, maar al met al was het oké.”
“Ik begon de tweede vrije training met enkele runs op de medium banden, om later een snelle run op de zachte compound af te werken. Het probleem met de blokkerende achterwielen bleef wel bestaan, maar de balans werd gaandeweg beter. Mijn snelste ronde was redelijk goed, maar er zit nog meer in voor de kwalificatie, zeker als we de voorkant van de auto kunnen verbeteren.”
“Voor de lange run bleef ik op de zachte banden rijden, waarbij vooral de achterbanden zich goed hielden. De voorbanden verloren gaandeweg de run temperatuur, maar tegen het eind kwam die weer terug. Ik heb de medium compound niet meer gebruikt tijdens een lange run, maar Charles heeft dat wel gedaan. We gaan vanavond eens goed naar zijn en mijn data kijken en hopelijk kunnen we morgen nog wat stappen zetten.”
Charles Pic
Ook Charles Pic bleef gedurende de dag problemen houden met de balans van de auto: “In de tweede vrije training was het inmiddels wat frisser dan in de eerste vrije training en dat deed balans geen goed, terwijl die eerder op de dag nog redelijk te noemen was. Dat is balen, aangezien de kwalificatie onder diezelfde frissere omstandgheden verreden wordt. Ik kreeg op de mediums geen temperatuur in de voorste banden.” “De zachte banden bleken later wel makkelijk op temperatuur te krijgen, terwijl de balans nog steeds niet helemaal perfect was. We hebben toen nog wat meer voorvleugel gezet voor de lange run op de medium compund, maar opnieuw kregen we de banden aan de voorkant niet op temperatuur. We gaan ons vanavond inzetten om de balansproblemen op te lossen voor morgen.” Heikki Kovalainen
De Fin mocht voor de gelegenheid weer een keer instappen om het team van waardevolle feedback te voorzien. Hij spreekt na afloop van een degelijke sessie: “De auto was tijdens de eerste twee runs ronduit nerveus te noemen, wat nog werd versterkt door het feit dat de banden snel versleten. We voerden enkele wijzigingen door en die kwamen de balans van de auto ten goede. Al met al was het geen hele bijzondere eerste dag, maar ik hoop dat ik opnieuw mijn steentje bij heb kunnen dragen.”
Ook Charles Pic bleef gedurende de dag problemen houden met de balans van de auto: “In de tweede vrije training was het inmiddels wat frisser dan in de eerste vrije training en dat deed balans geen goed, terwijl die eerder op de dag nog redelijk te noemen was. Dat is balen, aangezien de kwalificatie onder diezelfde frissere omstandgheden verreden wordt. Ik kreeg op de mediums geen temperatuur in de voorste banden.” “De zachte banden bleken later wel makkelijk op temperatuur te krijgen, terwijl de balans nog steeds niet helemaal perfect was. We hebben toen nog wat meer voorvleugel gezet voor de lange run op de medium compund, maar opnieuw kregen we de banden aan de voorkant niet op temperatuur. We gaan ons vanavond inzetten om de balansproblemen op te lossen voor morgen.” Heikki Kovalainen
De Fin mocht voor de gelegenheid weer een keer instappen om het team van waardevolle feedback te voorzien. Hij spreekt na afloop van een degelijke sessie: “De auto was tijdens de eerste twee runs ronduit nerveus te noemen, wat nog werd versterkt door het feit dat de banden snel versleten. We voerden enkele wijzigingen door en die kwamen de balans van de auto ten goede. Al met al was het geen hele bijzondere eerste dag, maar ik hoop dat ik opnieuw mijn steentje bij heb kunnen dragen.”