Daan de Geus
18 april 2014
Caterham-coureurs Kamui Kobayashi en Marcus Ericsson zijn rustig van start gegaan in het koude China, waar het tweetal vooralsnog op zoek is naar een betere balans en snellere rondetijden.
Kobayashi en Ericsson sloten de eerste training als 17e en 21e af, alvorens in VT2 de laatste twee plekken in beslag te nemen met een 21e en 22e tijd, waarbij Kobayashi wederom de snellere van de twee was.
“Het was in de eerste training door de kou lastig de banden op temperatuur te krijgen, terwijl ik verder last had van blokkerende voorwielen en zo een setje banden verpestte, waarna we in overleg met Pirelli besloten dat het veiliger zou zijn dat setje niet meer te gebruiken”, vertelt Kobayashi, voor wie VT1 er daardoor iets eerder op zat dan gepland.
Voor de tweede training maakte de Japanner ondertussen enkele aanpassing aan zijn auto, maar die pakten niet goed uit: “De auto voelde in VT2 namelijk heel nerveus aan”, vertelt hij. “Na wat verdere veranderingen ging het wel beter, maar ik had alsnog last van overstuur, terwijl zich ook een aantal issues aandienden waardoor ik geen snelle run kon doen.”
Gelukkig voor Kobayashi verliep zijn lange run wel zonder problemen – ‘de bandenslijtage lijkt bij beide compounds mee te vallen’ – al erkent hij dat Caterham nog wel wat werk te verzetten heeft als het morgen beter voor de dag wil komen.
Ericsson
Teamgenoot Ericsson had eveneens problemen met de balans van zijn CT05: “In VT1 ontbrak het me aan tractie omdat de kou ervoor zorgde dat de banden amper grip hadden, maar dat lost zich als het goed is vanzelf op naarmate er meer rubber op de baan komt. In de tweede training had ik – vooral in de snelle bochten – last van overstuur, maar dat wisten we op te lossen door de set-up te veranderen.” Ondanks dat hij deze problemen wist te overkomen, kon Ericsson toch geen snelle tijd rijden. “Ik had geen vrij baan tijdens mijn geplande snelle ronde en mijn tijd is daardoor totaal niet representatief voor wat hier voor ons mogelijk is. Ik weet dan ook zeker dat we morgen nog veel tijdwinst kunnen boeken, zeker als we ook weten uit te vogelen waarom een aantal nieuwe procedures vandaag niet goed liepen.”
Teamgenoot Ericsson had eveneens problemen met de balans van zijn CT05: “In VT1 ontbrak het me aan tractie omdat de kou ervoor zorgde dat de banden amper grip hadden, maar dat lost zich als het goed is vanzelf op naarmate er meer rubber op de baan komt. In de tweede training had ik – vooral in de snelle bochten – last van overstuur, maar dat wisten we op te lossen door de set-up te veranderen.” Ondanks dat hij deze problemen wist te overkomen, kon Ericsson toch geen snelle tijd rijden. “Ik had geen vrij baan tijdens mijn geplande snelle ronde en mijn tijd is daardoor totaal niet representatief voor wat hier voor ons mogelijk is. Ik weet dan ook zeker dat we morgen nog veel tijdwinst kunnen boeken, zeker als we ook weten uit te vogelen waarom een aantal nieuwe procedures vandaag niet goed liepen.”
Gerelateerd nieuws
Terug met Giedo van der Garde naar Monaco 2013: ‘Kimi viel zo het water in’
18 oktober 2024 07:00 - Nieuws
Van der Garde zwaait af als coureur, maar blijft betrokken bij Formule 1
16 december 2023 11:15 - Nieuws
Indycar: Power pakt tweede titel op wilskracht, jarige Van Kalmthout krijgt het niet cadeau
11 september 2022 22:50 - Nieuws