Caterham-teambaas Cyril Abiteboul vindt het hoog tijd om de definitie van het begrip ‘constructeur’ eens onder de loep te nemen, om het teams mogelijk te maken meer samen te werken op technologisch vlak.

In de sporting regulations van de Formule 1 wordt middels een opsomming van onderdelen bepaald welke componenten allemaal door een team zelf gemaakt moeten worden om de renstal in kwestie als een geldige constructeur aan te wijzen, maar Abiteboul laat in gesprek met Autosport weten dat hij vindt dat hier eens goed naar gekeken moet worden.

“We moeten die lijst er eens bij pakken, er met een frisse blik naar kijken en ons per onderdeel afvragen of het iets is dat een belangrijke bijdrage levert aan de prestaties van een bolide”, oppert hij.

“Als het antwoord op die vraag ‘nee’ is, dan is het misschien verstandig om te overwegen teams wat betreft de productie van een dergelijk onderdeel te laten samenwerken of onderdelen te laten uitwisselen”, zo denkt de Fransman.

“Een discussie die we momenteel ook voeren tijdens de onderhandelingen over het nieuwe Concorde Verdrag, is wat we precies als een constructeur verstaan”, vervolgt Abiteboul, die eventuele samenwerkingsverbanden ook weer niet te ver wil doordrijven: “Ik zou persoonlijk niet zo ver gaan als de verkoop van klantenauto’s in te voeren, maar ik geloof wel dat er een soort gulden middenweg te vinden is.”

“Het strookt natuurlijk niet met de ‘geest’ van onderlinge competitie, maar ik denk echt dat we meer kunnen doen op dit vlak. We bevinden ons bovendien in financieel zware tijden, dus tot op beperkte hoogte samenwerken lijkt me een goede manier om de kosten wat terug te dringen.”