Vincent Sondermeijer
15 oktober 2014
Afgelopen zondag kwam er in de eenentwintigste ronde een einde aan de race van Kamui Kobayashi. Het relaas dat de coureur tegen de pers deed over zijn uitvalbeurt heeft bij de teamleiding de wenkbrauwen doen fronsen.
Oorzaak van de uitvalbeurt was oververhitting van de remmen op Kobayashi’s Caterham. Dat was echter niet wat de Japanner na afloop vertelde: hij zei niet te begrijpen waarom het team hem had binnengehaald, en was verbaasd toen, eenmaal in de pits, bleek dat het einde oefening was. Kobayashi zei te vermoeden dat hij eigenlijk uit de race was gehaald om het materiaal te sparen – dit in verband met een verondersteld tekort aan reserveonderdelen.
“Ik was verrast om zoiets te horen uit Kamui’s mond”, zegt Caterham-teambaas Manfredi Ravetto. “Op de telemetrie zagen we dat er wat aan de hand was met de remmen, dus besloten we alle risico’s te vermijden. Kamui bevestigde het probleem tegen ons. Voor de kwalificatie vroeg hij het team overigens al de vorige set remmen te vervangen, omdat hij daar een vibratie in voelde.”
Dat het team niet voldoende reserveonderdelen achter de hand zou hebben, noemt Ravetto onzin. “Ik kan echt niet begrijpen dat Kamui dat gezegd heeft. We hebben vanaf de Grand Prix van Engeland al vooruitgang geboekt, deden het de afgelopen races goed in de kwalificatie en konden Kamui’s auto in Japan bovendien netjes op tijd repareren. Nogmaals: we hebben hem uit veiligheidsredenen opdracht gegeven de auto te parkeren.”
De teambaas wordt zo onderhand ook wel een beetje moe van alle – vooral op de financiële gang van zaken gerichte – negatieve berichtgeving rondom zijn team. “Wij doen ons best om de puinhopen op te ruimen, we hebben ze niet veroorzaakt”, zegt de Italiaan, wijzend naar vorige eigenaar Tony Fernandes. Die heeft het team volgens Ravetto deze zomer in een rampzalige financiële situatie achtergelaten.
Ravetto: “Onder de vorige eigenaars was het team nog voor de Britse Grand Prix op de fles gegaan. We zijn trots dat we nu niet alleen het Europese, maar ook het Aziatische seizoen hebben voltooid. We blijven elke dag vechten, en we negeren het boegeroep van de mensen die ons om willen zien vallen. Daar kunnen we wat tegenin brengen als we de auto verbeteren en onze financiële situatie stabiliseren.”
Gerelateerd nieuws
Terug met Giedo van der Garde naar Monaco 2013: ‘Kimi viel zo het water in’
18 oktober 2024 07:00 - Nieuws
Van der Garde zwaait af als coureur, maar blijft betrokken bij Formule 1
16 december 2023 11:15 - Nieuws
Toyota-teambaas Kobayashi onder de indruk van De Vries: ‘Zou zeker in ons team passen’
02 juli 2022 10:00 - Nieuws