Daan de Geus
19 mei 2014
Kamui Kobayashi hoopt dat zijn team Caterham op het korte en trage stratencircuit in Monaco wat dichter bij de rest van het veld zit, zodat het mogelijk ‘iets speciaals’ kan laten zien. Ook teamgenoot Marcus Ericsson hoopt iets bijzonders te kunnen klaarspelen.
Monaco is het kortste circuit op de Formule 1-kalender en dat is volgens Kobayashi gunstig voor Caterham: “Want dat – gecombineerd met het feit dat het tevens één van de traagste banen is – betekent dat het gat naar de rest minder groot is, en voor een klein team is de kans om iets speciaals te laten zien daardoor groter.”
“Ik vind dat we na een zwaar begin van het jaar ook wel toe zijn aan een goed resultaat en dit bovendien ook verdienen, aangezien iedereen binnen ons team keihard werkt om onze positie te verbeteren”, stelt Kobayashi, die voor extra werk heeft gezorgd door zijn Caterham op de eerste testdag in Spanje in de prak te rijden: “Maar de jongens hebben alle zeilen bijgezet om de auto te repareren en daarvoor ben ik ze dankbaar”, besluit de coureur die hoopt dat het testwerk uit Spanje zich toch zal uitbetalen in Monaco.
Ericsson
Teamgenoot Marcus Ericsson kent Monaco al uit de GP2, maar mag er nu voor het eerst in een Formule 1-auto aan de slag. “En daar heb ik heel veel zin in, want ik droom er al van jongs af aan van om met een Formule 1-auto door Monaco te racen.” De jongensdromen van de Zweed werden vooral vormgegeven door Ronnie Peterson, zijn in het harnas gestorven landgenoot die in de jaren zeventig Formule 1 reed en in 1974 won in Monaco. “Dat is veertig jaar geleden, dus we hebben voor komend raceweekend wat dingen op de agenda staan om zijn overwinning in Monaco te herdenken”, vertelt Ericsson, die uit hetzelfde deel van Zweden komt en Peterson – ondanks dat hij hem alleen van archiefbeelden en de overlevering kent – altijd als een inspiratie heeft gezien. “Ik hoop dat ik met een goede prestatie een eerbetoon aan Ronnie en zijn nalatenschap kan brengen”, vervolgt de coureur, die realistisch genoeg is om in te zien dat meedoen om de zege, zoals Peterson veertig jaar geleden, er niet in zit achter het stuur van zijn Caterham, maar wel denkt dat een goed resultaat mogelijk moet zijn: “Dit is een race die altijd veel uitvallers kent, dus dat biedt kansen.”
Teamgenoot Marcus Ericsson kent Monaco al uit de GP2, maar mag er nu voor het eerst in een Formule 1-auto aan de slag. “En daar heb ik heel veel zin in, want ik droom er al van jongs af aan van om met een Formule 1-auto door Monaco te racen.” De jongensdromen van de Zweed werden vooral vormgegeven door Ronnie Peterson, zijn in het harnas gestorven landgenoot die in de jaren zeventig Formule 1 reed en in 1974 won in Monaco. “Dat is veertig jaar geleden, dus we hebben voor komend raceweekend wat dingen op de agenda staan om zijn overwinning in Monaco te herdenken”, vertelt Ericsson, die uit hetzelfde deel van Zweden komt en Peterson – ondanks dat hij hem alleen van archiefbeelden en de overlevering kent – altijd als een inspiratie heeft gezien. “Ik hoop dat ik met een goede prestatie een eerbetoon aan Ronnie en zijn nalatenschap kan brengen”, vervolgt de coureur, die realistisch genoeg is om in te zien dat meedoen om de zege, zoals Peterson veertig jaar geleden, er niet in zit achter het stuur van zijn Caterham, maar wel denkt dat een goed resultaat mogelijk moet zijn: “Dit is een race die altijd veel uitvallers kent, dus dat biedt kansen.”
Gerelateerd nieuws
Terug met Giedo van der Garde naar Monaco 2013: ‘Kimi viel zo het water in’
18 oktober 2024 07:00 - Nieuws
Van der Garde zwaait af als coureur, maar blijft betrokken bij Formule 1
16 december 2023 11:15 - Nieuws
Indycar: Power pakt tweede titel op wilskracht, jarige Van Kalmthout krijgt het niet cadeau
11 september 2022 22:50 - Nieuws