
Natuurlijk, geeft Catsburg toe, de LMP1’s en LMP2’s (prototypebolides) zijn een stuk sneller. “Het is voor ons echt een bizar gevoel om ingehaald te worden door een LMP1, want die dingen gaan mega hard.” Maar, zo komt hij terug bij zijn eerste punt: “In de LMP2 is de competitie heel groot, maar in de LMP1 is het toch vooral een strijd tussen Toyota zelf.” Vandaar zijn stelling dat de strijd in de GTE-Pro misschien wel het spannendst is. Lees ook: De Vries en Van der Garde over Le Mans: ‘Iedere coureur wil deze race rijden’

Ondanks alle positieve punten die over de GTE-Pro te vertellen zijn, was er recentelijk ook slecht nieuws voor de klasse: BMW trekt zich na Le Mans terug, doet niet meer mee aan superseason 2019-2020. En Ford staakt de fabrieksteun aan het Ganassi-team – al valt niet uit te sluiten dat dit als privateer verdergaat met de Ford GT’s. Met Aston Martin, Porsche en Ferrari (en Chevrolet op Le Mans) nog altijd van de partij, blijft de GTE-Pro hoe dan ook een klasse met grote automerken. Tegelijkertijd zet het WEC met de nieuwe hypercar-regels ook voor de topklasse in op het trekken van meer automakers. Vooralsnog wacht voor nu sowieso eerst nog het 24 uur durende slotnummer van superseason 2018-2019: Le Mans. Met Catsburg daarin voor de tweede keer aan de start. Lees ook: Aston Martin en Red Bull gaan met de Valkyrie naar Le Mans en WEC Mooie kalender
De coureur uit Amersfoort, die behalve in het WEC ook in de WTCR racet, maar dan voor Hyundai, geniet van het racen in verschillende disciplines en met zulke verschillende auto’s. Hij is liefhebber van de grote races. “Ik hoop dat ik races kan blijven doen zoals dit jaar Bathurst, Le Mans en Sebring, en vorig jaar de Nordschleife en Daytona. Dat zijn zulke gave races, ik ben er heel trots op en blij mee als ik die op mijn kalender heb staan.” Voor nu volgt dus eerst Le Mans, met vanmiddag om 15:00 uur de start. Catsburg staat zestiende bij de GT-auto’s, vooraan staat daar Aston Martin. De overall poleposition is voor Toyota. Lees ook: Ho-Pin Tung: ‘In Le Mans op het podium staan, was een sprookje’
