Formule1
Linda Vermeeren
4 augustus 2011
Renault heeft bekend gemaakt dat de auto waarmee Nick Heidfeld in Hongarije reed te zwaar beschadigd is om nogmaals in te zetten.
Tijdens de Grand Prix van Hongarije vloog het chassis, na een lange pitstop, in brand, waarna Heidfeld nog net op tijd de auto aan de kant kon zetten om er uit te springen.
Hoewel de coureur er geen verwondingen aan over hield, is de schade aan de wagen dermate groot dat het chassis niet meer gebruikt kan worden.
“Dit incident is zeer ongelukkig voor ons omdat we nu een chassis moeten afschrijven”, verklaarde technisch directeur James Allison tegenover Autosport. “We zullen voorafgaand aan de volgende races er alles doen om herhaling te voorkomen en om er zeker van te zijn dat de luchtfles niet oververhit kan raken. We hebben contact met de FIA hierover en we voorzien ze van alle informatie over het incident en informeren ze bovendien welke stappen we nemen om herhaling te voorkomen.”
Na onderzoek is het team er achter gekomen dat de explosie die na de brand volgde veroorzaakt is door een luchtfles die de toevoer verzorgt voor de luchtkleppen in de motor. “Die raakte oververhit en explodeerde”, aldus Allison.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws