Column Koen Vergeer: Afbluffen
Koen Vergeer
13 juni 2016
Het wordt Mercedes dit jaar wel erg makkelijk gemaakt. De ene na de andere kans op de overwinning gooien Ferrari en Red Bull overboord. Nu weer Ferrari.
Omdat Hamilton en Rosberg slechts oog hadden voor elkaar, pakte Vettel met een wereldstart de koppositie. Maar als je eenmaal op kop ligt, dan zorg je toch dat je op kop blijft? Je kijkt dan wat je tegenstanders allemaal uitproberen om jou te slim af te zijn en daar reageer je dan snel genoeg op.
Zo denken de Ferrari-strategen echter niet. Die willen graag de slimste jongetjes van de klas zijn. Ze hadden moeten weten dat die zachte (gele) band van Pirelli idioot lang mee kon. Volgens mij hebben we onlangs nog zoiets in Spanje gezien. Toen zat Ferrari er ook lelijk naast.
Het blijft wel een beetje bizar: de zogenaamd zachte band die driekwart van de race meekan. Hamilton zei dat hij wel eeuwig door had kunnen rijden. Hoe zit dat dan met de harde band? Kun je daar een heel seizoen op? Die Pirelli’s moesten toch slijten? Hoe dan ook, Ferrari had er rekening mee moeten houden.
Bandenpoker
Helaas werd de race in Canada, in het verleden vaak een vermakelijk inhaalspektakel, op deze manier een droog potje bandenpoker. Hamilton deed een Max-je en reed slim en soepel op één set gele banden naar de finish. Gelukkig zat er nog wat venijn in de staart van de wedstrijd. Max liet zien dat je al dat hogeschooldenken over bandenstrategie ook gewoon kunt afbluffen met racen. Na Kimi Räikkönen in Spanje was dit keer Nico Rosberg aan de beurt. Zie hoe Max, terwijl hij de ladder opklimt, zijn opponenten één voor één afwerkt. Rosberg, de man die op weg was om dit jaar wereldkampioen te worden, in een Mercedes, met een nog altijd superieure motor, en op betere banden, deze Rosberg kwam er gewoon niet langs. Basta! Racersinstinct
Met zijn racersinstinct koos Max exact de juiste verdedigende lijn. Hij gaf Rosberg rechts geen kans, zodat de would-be kampioen het elke keer aan de verkeerde kant probeerde. Echte kampioenen hadden dit nooit op zich laten zitten, die hadden een dummy geprobeerd of een keer een andere plek gekozen. Maar Rosberg bleef het slechts op één manier proberen, rekenend op de Mercedes-power, tot hij zich vergaloppeerde. Voor de zoveelste keer. Over en sluiten. Intussen verdwijnt bij Ricciardo de glimlach meer en meer van zijn gezicht en steeds vaker wordt zijn naam met Ferrari in verband gebracht. Blijven over: de twee wereldkampioenen van dit decennium, goed opletten, want spoedig zijn ook zij aan de beurt.
Helaas werd de race in Canada, in het verleden vaak een vermakelijk inhaalspektakel, op deze manier een droog potje bandenpoker. Hamilton deed een Max-je en reed slim en soepel op één set gele banden naar de finish. Gelukkig zat er nog wat venijn in de staart van de wedstrijd. Max liet zien dat je al dat hogeschooldenken over bandenstrategie ook gewoon kunt afbluffen met racen. Na Kimi Räikkönen in Spanje was dit keer Nico Rosberg aan de beurt. Zie hoe Max, terwijl hij de ladder opklimt, zijn opponenten één voor één afwerkt. Rosberg, de man die op weg was om dit jaar wereldkampioen te worden, in een Mercedes, met een nog altijd superieure motor, en op betere banden, deze Rosberg kwam er gewoon niet langs. Basta! Racersinstinct
Met zijn racersinstinct koos Max exact de juiste verdedigende lijn. Hij gaf Rosberg rechts geen kans, zodat de would-be kampioen het elke keer aan de verkeerde kant probeerde. Echte kampioenen hadden dit nooit op zich laten zitten, die hadden een dummy geprobeerd of een keer een andere plek gekozen. Maar Rosberg bleef het slechts op één manier proberen, rekenend op de Mercedes-power, tot hij zich vergaloppeerde. Voor de zoveelste keer. Over en sluiten. Intussen verdwijnt bij Ricciardo de glimlach meer en meer van zijn gezicht en steeds vaker wordt zijn naam met Ferrari in verband gebracht. Blijven over: de twee wereldkampioenen van dit decennium, goed opletten, want spoedig zijn ook zij aan de beurt.
Gerelateerd nieuws
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Beetje overdreven Hamilton-show, maar: vlak ’m niet uit voor 2025’
09 december 2024 06:59 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Ongelooflijk dat F1-teams hun eigen auto niet begrijpen’
02 december 2024 06:59 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Max Verstappen in de regen op gelijke hoogte met Ayrton Senna’
04 november 2024 07:00 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: Norris laat ook nu wéér steken vallen
28 oktober 2024 06:50 - Column Jeroen Bleekemolen