Column Koen Vergeer: Op adem komen
Koen Vergeer
6 september 2016
Zeg het maar eerlijk: we waren eigenlijk wel een beetje opgelucht dat Max in de Grand Prix van Italië een tamelijk anonieme race naar plaats zeven reed.
Dat hij mannen als Alonso en Hülkenberg moest inhalen, en dat later in de race het team van Red Bull Max naar binnen haalde voor een geplande pitstop, juist nadat Kimi vlak achter hem de baan weer opgekomen was. Phhheew! Het bleef opvallend stil op Twitter. Niemand die zich beklaagde over een slaapverwekkende race. Houden zo. Even geen moeilijke kwesties: kon deze actie nu wel of niet door de beugel? Geen aanvaringen met Räikkönen, hoe grappig diens spraakwaterval over de radio ook is. Even niet dit keer.
Monza trok het veld op klassieke wijze uit elkaar. Monza vreet auto’s en vooral motoren. De sterkste motoren rijden vooraan. Ferrari had zijn upgrade niet voor niets tot Monza bewaard. De coureurs hoeven eigenlijk alleen maar gas te geven en een paar keer precies door die chicanes te piepen, dat is alles. Juist daarom hou ik zo van Monza. Het is niet alleen een prachtig decor, met al die bomen rondom en dat enorme rechte stuk, het is ook een snaarstrakke baan met topsnelheden van boven de 350 per uur. Minimaal één zo’n baan moet op de Formule 1-kalender behouden blijven. Monza dus. Onverdunde snelheid. Met het risico dat de Grand Prix tot een beetje saai achter elkaar aan jakkeren beperkt blijft.
Slagveld
Er hoeft echter maar íets te gebeuren en Monza verandert in een slagveld. Dat gebeurde dit keer dus niet. En dat hoefde blijkbaar ook niet na alle opwinding van Spa. Na alle modder die er daarna gegooid werd (Niet meer op die Jacques Villeneuve reageren Max, hij is het niet waard). Dat Monza vooral om de motor draait, zag je aan de uitslag: Mercedes eindigde weer eens keurig één en twee. Maar je zag het vooral aan het feit dat Hamilton geen schijn van kans had om het gat met Rosberg te dichten. Op ieder ander circuit had Hamilton die dertien seconden nog wel aangedurfd, hier wist hij dat de tweede plaats het maximum haalbare was na zijn verknalde start. Die Rosberg! Gas geven kan hij wel. Een honderd procent score sinds de zomer. Dat is knap. Serieus. Wordt de strijd om de titel alsnog een beetje spannend? Ik dacht het niet. Nico heeft gewoon relaxed vooraan kunnen rijden, zonder Hamilton in de buurt. Dan wil het nog wel lukken. Ook voor Nico was het een beetje op adem komen. Dat was nodig ook. Want fasten your seatbelts mensen: over twee weken in Singapore gaan we in alles precies het tegenovergestelde van Monza zien.
Er hoeft echter maar íets te gebeuren en Monza verandert in een slagveld. Dat gebeurde dit keer dus niet. En dat hoefde blijkbaar ook niet na alle opwinding van Spa. Na alle modder die er daarna gegooid werd (Niet meer op die Jacques Villeneuve reageren Max, hij is het niet waard). Dat Monza vooral om de motor draait, zag je aan de uitslag: Mercedes eindigde weer eens keurig één en twee. Maar je zag het vooral aan het feit dat Hamilton geen schijn van kans had om het gat met Rosberg te dichten. Op ieder ander circuit had Hamilton die dertien seconden nog wel aangedurfd, hier wist hij dat de tweede plaats het maximum haalbare was na zijn verknalde start. Die Rosberg! Gas geven kan hij wel. Een honderd procent score sinds de zomer. Dat is knap. Serieus. Wordt de strijd om de titel alsnog een beetje spannend? Ik dacht het niet. Nico heeft gewoon relaxed vooraan kunnen rijden, zonder Hamilton in de buurt. Dan wil het nog wel lukken. Ook voor Nico was het een beetje op adem komen. Dat was nodig ook. Want fasten your seatbelts mensen: over twee weken in Singapore gaan we in alles precies het tegenovergestelde van Monza zien.
Gerelateerd nieuws
‘Subjectief, maar een feit: Max Verstappen is de beste aller tijden’
22 december 2024 22:48 - Column
Max Verstappen blikt terug: ‘Er is trammelant in het team geweest, honderd procent’
22 december 2024 16:19 - Nieuws
Het grote Jos Verstappen-interview (deel 2): ‘FIA moet stapje bijzetten qua professionaliteit’
22 december 2024 11:00 - Nieuws