Column: Kwalificatie is niet leuk meer
Formule1
Henk Wagenaar Hummelinck
18 april 2011
De oorspronkelijke bedoeling van de kwalificatie was drieledig: de coureur kennis laten maken met het circuit, de afstelling van de auto voor de race in orde maken en (als we toch bezig zijn) eens kijken wie de snelste van het stelletje is.
En wie het hardst in de rondte ging, kreeg als beloning de beste startplaats. Door de jaren heen was alleen op stadscircuits als Monte Carlo een goede startplaats echt een vereiste, maar dat kwam natuurlijk omdat inhalen daar moeilijk, zoniet onmogelijk was. Wist je overigens, dat vroeger (maar dan spreken we over pre-1933) de startplaatsen voor een Grand Prix werden verloot?
Sinds de instelling van het Wereldkampioenschap werd gaandeweg de poleposition van bijzaak tot erezaak verheven. Vanaf de jaren zeventig bouwden teams complete, vaak behoorlijk illegale (lees: ultralichte) kwalificatie-auto’s. En tijdens het turbotijdperk werden speciale kwalificatiemotoren ingebouwd, waarmee coureurs exact één raceronde voluit konden gaan alvorens de motoren volgens plan uit elkaar spatten. Ze heetten toen niet voor niets ‘grenades’! Tijdens die jaren hoopte ik altijd dat de FIA die schitterende, waanzinnig fanatieke inzet zou willen belonen met bijvoorbeeld 3-2-1 punten voor de drie snelsten. Helaas is dat nooit gebeurd.
Tegenwoordig is inhalen een heikele kwestie, niet alleen in Monaco maar op elk circuit. Dat maakte tot en met vorig jaar de kwalificatie belangrijker dan ooit: niks eer – wie niet vooraan kwalificeerde, kon het in de race vergeten.
Hoewel de starthoeveelheid brandstof anno 2011 gelukkig geen rol meer speelt, lijkt de kwalificatie nu te verworden tot een bandenrekenspelletje. Coureurs geven openlijk toe dat het belangrijker is om zoveel mogelijk setjes zachte banden voor de race te sparen. Je zou kunnen zeggen dat daarmee de kwalificatie weer is geworden wat het oorspronkelijk was. Maar dit is toch niet waar toeschouwers en televisiekijkers graag op af komen?
Een idee: stel per auto één of twee sets zachte banden ter beschikking, die alléén voor de kwalificatie mogen worden gebruikt. Dan neemt iedereen Q3 weer serieus én komen de snelste coureurs op de beste plaatsen te staan. En als we dan toch aan het veranderen zijn, geef die kerels dan ook een paar extra punten voor de moeite.
NB: RTL7 had een prijsvraagje over wat het slechtste Formule 1-team ooit was. Jammer, dat al die Lola-, Spyker- en HRT-stemmers kennelijk het boek ‘Flat out – flat broke’ van Andrea Moda-coureur Perry McCarthy nooit hebben gelezen! Overigens vind ik de ‘uitverkiezing’ van Lola erg onterecht. Datzelfde Lola was beginjaren zestig namelijk een prima Formule 1-team en bouwde daarna gedurende een kwart eeuw uiterst succesvolle sportscars en Indianapolis-winnaars.
Gerelateerd nieuws
‘Subjectief, maar een feit: Max Verstappen is de beste aller tijden’
22 december 2024 22:48 - Column
Column Rob Kamphues: Ik heb precies genoeg talent om te zien hoe goed anderen zijn
21 december 2024 09:00 - Column
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Beetje overdreven Hamilton-show, maar: vlak ’m niet uit voor 2025’
09 december 2024 06:59 - Column Jeroen Bleekemolen
Kwalificatie GP Abu Dhabi in vogelvlucht: Norris snelste met Piastri, Verstappen P5
07 december 2024 16:00 - GP Abu Dhabi