Formule1
Henk Wagenaar Hummelinck
1 augustus 2011
Ik probeerde zondag om de Grand Prix van Hongarije en de WTCC-race op Oschersleben allebei te zien, maar dat valt niet mee als ze elkaar overlappen.
Ik meen dat de TV-zender Eurosport eigenaar van het WTCC-gebeuren is en dus kan uitmaken op welk tijdstip hun races worden verreden. Ik denk niet dat veel kijkers de tweede heat van de WTCC-race zullen hebben gezien. Anders plannen misschien?
Nu is het hele WTCC een tamelijk armoedige gebeurtenis, hetgeen door een wanhopige organisatie zo goed mogelijk wordt gecamoufleerd door bij iedere race te rommelen met startopstellingen en strafgewichten (succesgewichten?). Maar iedereen kan zien dat het startveld (na het uittreden van Seat en BMW) slechts bestaat uit één fabrieksteam plus een heleboel kansloze privé-teams.
Daarom doet Eurosport er alles aan om die ene experimentele Volvo optisch zo goed mogelijk te laten presteren, in de hoop dat de Volvo-bobo’s in Zweden erin trappen en volgend jaar een compleet fabrieksteam afvaardigen. Zo mag die Volvo vijftig kilo minder wegen dan de concurrentie en worden de Zweden vermoedelijk op nog meer technische punten gematst – áls dat ding de concurrentie maar kan bijhouden.
Want achteraan meerijden, daar heeft niemand zin in. Zo ging dat destijds ook met Chevrolet (in hun eerste jaar) en natuurlijk Lada. Want u gelooft toch niet, dat een Lada – zelfs met een Jaap van Lagen aan het stuur – zonder hulp van hogerhand een BMW of Seat kan bijhouden?
Wat heeft dit alles met Formule 1 te maken, vraagt u zich af? Nou, daar gebeurt krek hetzelfde, alleen (tot enkele weken geleden) nagenoeg onopgemerkt. Wij zijn inmiddels allemaal gewend geraakt aan de motorenhomologatie, die de FIA destijds invoerde om de Formule 1 een beetje ‘goedkoper’ te maken.
We worden daar alleen zo nu en dan nog aan herinnerd, als Renault of Ferrari zich erover beklaagt dat de Mercedes-krachtbronnen teveel vermogen leveren. Grappig overigens, dat die klachten altijd gaan over motorvermogen en nooit over het brandstofverbruik. Maar voor een sport met de status van Formule 1 klopt dit natuurlijk van geen kanten.
Een maand geleden ontstond er rondom de Grand Prix van Engeland een enorme rel toen de FIA zomaar ineens, net als in 2006 met de massademper van Renault, de hete versie van de off-throttle blown diffuser wilde verbieden. Die ophef was volkomen terecht omdat de FIA tijdens het seizoen uitsluitend aan de regels mag tornen als de veiligheid in het geding is, zoals bijvoorbeeld het geval was met het verbod op de tower fins van BMW in hetzelfde jaar.
Dit item had natuurlijk niets met veiligheid te maken. Het was gewoon een uitermate onbeholpen uitgevoerde poging om van een saai seizoen alsnog een spannend seizoen te maken. Deze vorm van competitievervalsing mislukte dankzij de lompheid waarmee de onderhandelingen in volle openbaarheid werden gevoerd. Daardoor heeft iedereen nu kunnen zien wat er aan de hand was. Gelukkig zijn er sindsdien drie prima races geweest. Zonder al die flauwekul gaat het dus ook.
Gerelateerd nieuws
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Max Verstappen in de regen op gelijke hoogte met Ayrton Senna’
04 november 2024 07:00 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: Norris laat ook nu wéér steken vallen
28 oktober 2024 06:50 - Column Jeroen Bleekemolen