Zaterdag sloeg Ferrari een dubbelslag door de eerste twee startplekken op te eisen. De concurrenten hebben echter hun twijfels geuit over de legaliteit van Ferrari’s achtervleugel. Volgens de concurrentie maakt de Scuderia gebruik van een flexibele achtervleugel, en dat zou verboden zijn. Zoals altijd staat het eerste Grand Prix-weekend ook in het teken van het bestuderen van de overige teams, in dit geval lijkt de attentie vooral uit te gaan naar het gebruik van al dan niet flexibele onderdelen. En juist op dat gebied zou de achtervleugel van de Ferrari-bolide illegaal verklaard moeten worden, luidt het oordeel van de overige teams. De FIA heeft echter geen onregelmatigheden geconstateerd, zo meldt Autosport.

Om de legaliteit van de vleugel te controleren hangt de FIA gewichten aan de achtervleugel op het moment dat de auto stilstaat. Buigen de elementen van de achtervleugel te ver door, dan kan deze illegaal verklaard worden. Het bovenste element mag een maximale flexibiliteit van vijf millimeter hebben, het voorste elementen slechts twee millimeter.

Grote maas in deze regelgeving kan zijn dat de vleugel op andere punten flexibel is dan de plekken waar de FIA dit controleert. Dit betekent dat de vleugels in theorie aan de reglementen voldoen. Charlie Whiting en Jo Bauer hebben namens de FIA de achtervleugel zaterdagochtend nog eens nader bestudeerd, maar konden geen afwijkingen constateren.

Renaults director of engineering Pat Symonds zit met de situatie in zijn maag. ,,Het is heel duidelijk wat wel en niet toe is gestaan. Er kunnen misschien specifieke regels zijn voor bepaalde onderdelen, maar regels zijn regels en ik weet wat die vleugel doet. En dat had ik op voorhand niet verwacht.”

Mocht de situatie alsnog escaleren, dan kan de FIA extra maatregelen nemen. Bijvoorbeeld door middel van een aangepaste of extra test om alsnog te controleren of de vleugel aan de regels voldoet.

KVN