Coronel blijft in WTCC
Tom Coronel rijdt komend seizoen opnieuw in het WTCC. Evenals het afgelopen jaar bestuurt Coronel met ondersteuning van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car een SEAT Leon met benzinemotor, die wordt ingezet door het Spaanse team SUNRED. Tom Coronel rijdt komend seizoen opnieuw in het WTCC. Evenals het afgelopen jaar bestuurt Coronel met ondersteuning van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car een SEAT Leon met benzinemotor, die wordt ingezet door het Spaanse team SUNRED.
Coronel is blij met de voortzetting van de activiteiten. ,,Het is prachtig om in een wereldkampioenschap te kunnen meerijden, en ik ben er trots op dat ondanks het huidige moeilijke klimaat het toch allemaal weer rond gekomen is. Ik voel me een SEAT-man en ik blijf dus een SEAT-man!”
Na het succesvolle seizoen 2008, waarin Tom Coronel ondermeer een overwinning behaalde op het circuit van Okayama in Japan, hebben SEAT-importeur Pon Car, SUNRED en SEAT Sport er hard aan gewerkt om ook voor het seizoen 2009 een zo succesvol mogelijk pakket samen te stellen. Daarbij is er ook gekeken naar mogelijkheden om Coronel met een SEAT Leon TDI met dieselmotor te laten rijden, eenzelfde auto als waarmee de Fransman Yvan Muller vorig jaar wereldkampioen werd. Dat bleek financieel niet haalbaar.
,,Vandaar dat we in goed overleg met alle betrokkenen hebben besloten om het bestaande programma voort te zetten,” zegt Marco de Bos, directeur van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car. ,,Het is een vrij uniek feit dat een Nederlander al voor het vijfde achtereenvolgende jaar op WK-niveau in de autosport actief is en wij zijn erg blij dat we de bestaande samenwerking met Tom kunnen continueren. Daarbij kunnen we ook rekenen op de ondersteuning van SEAT Sport en SEAT SA, de fabriek in Spanje.”
Zoals het er nu uitziet, wordt Tom Coronel de enige coureur die dit jaar met een SEAT Leon met benzinemotor in het WK Toerwagens zal uitkomen. De coureurs van het SEAT-fabrieksteam kunnen evenals vorig jaar beschikken over TDI-dieselmotoren. Ondanks de successen van de diesels in de afgelopen anderhalf jaar wordt verwacht dat er ook voor de benzinemotor dit jaar goede kansen zijn. De mondiale autosportfederatie FIA heeft de diesels een aantal beperkingen opgelegd, zoals een maximale turbodruk en een verkleining van de luchtinlaat. Ook een nieuwe regeling met resultaatafhankelijke handicapgewichten zou voor de benzineversie gunstig kunnen uitpakken.
Tom Coronel verheugt zich erop dit jaar weer aan het WK te kunnen deelnemen. ,,Bovendien ben ik blij, dat de samenwerking met het SUNRED-team wordt voortgezet. De kennismaking is vorig jaar heel goed bevallen en ik voel me echt thuis bij het team. Bovendien waren de resultaten vorig jaar al heel goed, dus dat stemt zeker positief.”
Voor het WK Toerwagens staan dit jaar twaalf evenementen met elk twee races op het programma. Daarbij wordt er gereden in Zuid-Amerika, Europa, Azië en dit jaar voor het eerst ook in Afrika: op 3 mei is de serie te gast op het nieuwe stratencircuit in de Marokkaanse stad Marrakech. De start van het seizoen is op 8 maart in het Braziliaanse Curitiba, de finale vindt op 22 november plaats, traditioneel op het stratencircuit in Macau.
P.R. Seat