Dit weekend mag Tom Coronel dan eindelijk op zijn thuiscircuit aan de bak. Na een goed raceweekend in Curtiba (Brazilië) heeft de WTCC-coureur alle vertrouwen in een goed resultaat op het duinencircuit in Zandvoort.De 35-jarige beseft dat er flink wat druk op zijn schouders ligt. Van iedereen die meedoet op Zandvoort, heeft hij tenslotte verreweg de meeste ronden op het circuit verreden. ,,Het is mijn thuiscircuit en dat schept een verplichting. Aan de andere kant weet ik ook dat meerdere factoren een rol spelen.” Zo noemt hij het weer als een belangrijke factor. ,,Mocht het net voor de race flink gaan regenen, zijn de kansen op een podiumplaats vele malen groter, dan wanneer het zo mooi weer blijft als het nu is.”

Wellicht dat Coronel zaterdagavond nog een regendansje doet, maar al teveel zal hij niet over het weer in zitten. Uit de tijd dat hij de Masters of Formula 3 won (1997), weet hij dat het rijden voor eigen publiek een extra stimulans geeft. ,,In de eerste race zal veel afhangen van de trainingen. Gaat dat lekker en sta je redelijk vooraan, dan kun je ver komen. De start van de tweede race wordt ook dit jaar bepaald door de uitslag van de eerste, waarbij de eerste acht in omgekeerde volgorde aan de tweede race begint. Wanneer je dus als achtste eindigt, start je in de tweede race als eerste en kun je dus vanaf de start vooraan meevechten. Mijn doel is om tenminste één keer op het podium te eindigen.”

In tegenstelling tot vorig jaar strijdt Coronel nu niet meer mee in de Independents Trophy voor privérijders. Na het behalen van de titel in 2006 was dat niet meer mogelijk. ,,Nu moet ik mij met de sterkste coureurs meten. Iets waar ik zeker geen moeite mee heb. Ik rijd weliswaar niet in een echte fabrieksauto, mijn Leon – ingezet door het Britse GRAsia – is echter technisch vrijwel gelijk aan de fabrieks-SEATS.”

Eenvoudig zal het niet worden, beseft ook Coronel. ,,Het FIA WTCC is een wereldkampioenschap waarin twee races van ieder twaalf ronden de uitslag bepalen. Je moet er dus vanaf het eerste moment bijzitten, ongeacht of de race met een rollende of een staande start begint. Het zijn races waarin je nooit mag verslappen en iedere mogelijkheid om naar voren te komen ook direct moet benutten. Dan gaat er ook wel eens iets mis, wanneer het net niet helemaal past. Maar dat is tegelijk ook een reden waarvoor het publiek naar de races komt. Er gebeurt iedere ronde wel wat en dat maakt deze klasse zo spannend. Niet alleen voor het publiek, maar zeker ook voor de rijders.”

LV