Coronel nieuwe leider Independents’ Trophy
Hoewel het opnieuw geen probleemloos weekend was voor Tom Coronel, wist hij optimaal te scoren. Met een zevende en tiende plaats verzekerde hij zich van de leiding in het klassement om de Independents’ Trophy.Voor de eerste race kwalificeerde hij zich als zevende. Maar na afloop van de keuring bleek zijn Seat Leon echter 2,5 kilogram te licht waardoor hij teruggezet naar de tiende startpositie. Door in de hectische beginfase zijn hoofd koel te houden, wist Coronel op te klimmen naar de vijfde plaats.
Hij behield die plek tot in de slotfase. Coronel liet twee (niet privé) rijders passeren, aangezien voor Coronel de winst in het Independents’ Trophy het zwaarst telt. De zevende plaats zorgde er bovendien voor dat hij in de tweede race van de eerste startrij mocht vertrekken.
De Seat-coureur kon die plaats echter niet vasthouden. Denkend aan de Independents’ Trophy voor privé-rijders, waar Coronel dit jaar weer in uitkomt, richtte hij zich op winst in die klasse. Dat zat er net niet in. Maar de tweede plaats bij de privateers bracht hem wel aan de leiding van deze titelstrijd.
“Een mooie overwinning scoren en veel punten pakken”, vatte Coronel het weekend krachtig samen. “Het ging eigenlijk allemaal best lekker. Ik had nog een set heel goede banden en in de vrije trainingen pakte ik een vierde en een negende plaats. Dat ging dus lekker.”
“De kwalificatie verliep, ondanks een snel opgelost probleempje met de startmotor, al even goed en met mijn negende plaats mocht ik ook nog eens aan de tweede sessie voor de toptien deelnemen. Daarin ging het echt enorm snel. Ik zag in de eerste bocht dat ik een tiende sneller was, in de tweede bocht werd dat twee tienden, even later drie tienden.”
“Die banden hadden echt grip en de auto reed super. Uiteindelijk heb ik het aan het slot van die ronde een beetje laten liggen door iets te voorzichtig te zijn. Het was alleen jammer dat wij achteraf hoorden dat wij 2,5 kilogram te licht waren. Het team heeft de auto vooraf meerdere malen gewogen en we waren altijd iets zwaarder dan mocht. Of het verloren koelvloeistof was, of olie?We zullen het nooit precies weten.”
“Ik startte als tiende en had maar één doel: Zo snel mogelijk aan de binnenkant van de eerste bocht komen! Ik sloot aan bij Jörg Muller en nog voor die eerste bocht hadden de eerste rijders het al stevig met elkaar aan de stok. Ik kwam er goed langs en realiseerde mij pas later dat ik vijfde lag. Daarna heb ik steeds goed gekeken waar de andere ‘privateers’ zaten en mijn race daar op afgestemd. Dan win je de klasse en pak je alle punten. Die missie was daarmee volbracht.”
“Bij de start van de tweede race kwam ik op zich goed weg, maar moest het afleggen tegen de achterwielaandrijving van de BMW’s, de turbokracht van de SEAT diesels en dus het gebrek aan evenveel trekkracht. Heel eerlijk had ik nog gehoopt op wat regen, maar die viel niet. Ik reed rond de tiende plek en kon een tweede overwinning in de Independents’ Trophy net niet houden. Spijtig, maar gelet op alles was dit toch een heel geslaagd weekend”, besluit Coronel.
De coureur uit Huizen krijgt bij de volgende race in Brno binnen het Sunred Seat Team gezelschap van zijn tweelingbroer Tim. Die reed een geweldig sterk weekend in de Seat Leon Eurocup (het voorprogramma van WTCC) en werd daarvoor beloond met deelname aan de volgende WTCC-race.
Jaap van Lagen, de andere Nederlander in het WTCC, had dit weekend voor het eerst de beschikking over de laatste evolutie van de LADA-viercilinder motor, die twintig extra pk brengt. In de eerste race proefde de fabriekscoureur het positieve effect. Na als 25e te zijn gestart lag Van Lagen kortstondig op plaats 13, voordat een olielekkage hem terug wierp. Tijdens de tweede race stak hetzelfde probleem opnieuw de kop op, waardoor hij de finish niet haalde. Toch is Van Lagen positief: “De snelheid is top, nu nog werken aan de betrouwbaarheid.”
LV