Een slechtere start van zijn 25e raceseizoen had Tom Coronel zich nauwelijks kunnen voorstellen. De 42-jarige coureur startte in Marrakech voor het eerst met zijn Chevrolet, maar het raceweekend eindigde in een enorme deceptie.
Dit seizoen rijden de bolides in het WTCC met motorvermogens van circa 380 pk. En daarbij zijn de auto’s breder, lichter en hebben meer downforce. Tijdens het openingsweekend op het Circuit Moulay El Hassan werd ook gestart met de nieuwe opzet van het kampioenschap inclusief de derde Top 5 kwalificatie. Voor Tom Coronel leverden die kwalificaties een 10e plaats voor de eerste race op. Vanwege de omgekeerde startopstelling voor de tweede race mocht hij die van poleposition starten.
Zware schade
Beide races kwamen voor de Nederlander tot een voortijdig einde. Halverwege de eerste race was het een schade aan de voorzijde die Coronel naar de pits bracht. Het ROAL-team werkte hard zodat hij zonder problemen aan de start van race nummer 2 verscheen. Bij de start gin g het echter al mis.
In leidende positie werd Tom Coronel door Honda-rijder Mehdi Bennani tijdens de openingsmeters richting muur geduwd en caramboleerde hij over de baan naar de muur aan de andere kant. Diep teleurgesteld verliet Coronel, gelukkig zonder lichamelijke klachten, zijn zwaar gehavende bolide.
De Chevrolet is zo toegetakeld dat de vraag is of die schade voor het komend weekend (dan vindt de tweede raceronde plaats) hersteld zal zijn. Coronel was daar zelf in een eerste reactie niet erg positief over.
Niet op voorraad
“Dit is absoluut niet goed. Het begon met een klein tikje en dat is geen probleem, maar Bennani bleef doorduwen en stuurde naar rechts. Dan is er geen houden meer aan en ben je passagier in je eigen auto. Begrijpen kan ik het niet. Mehdi is een maatje van mij en ik denk dat hij hier voor eigen publiek graag wilde vlammen. Daarbij is hij duidelijk te ver gegaan. De schade aan de auto is enorm. Ik zou niet weten wanneer ik met een raceauto zoveel schade heb gehad. Samen met de mensen van ROAL Motorsport hebben wij er nog eens goed naar gekeken en de bodyshell is beschadigd. Die liggen niet in voorraad dus volgende week rijden zal moeilijk, zo niet onmogelijk worden. De auto is woensdag in Barcelona, dan moeten we eigenlijk al richting Frankrijk voor de volgende race. Maar, voor het herstel moeten we in Engeland zijn en daar liggen bodyshells niet op voorraad. Het ziet er echt heel slecht uit.”
En dat terwijl Coronel het seizoen goed begon en goed mee kon komen. “Ik heb in de vrije training hier en daar een muurtje geraakt, maar liep daarbij geen grote schade op. In de kwalificatie misten wij, net als vele anderen, de tweede outting. Toch had ik een tiende plaats en dus die pole position voor de tweede race. Dat zag er dus best goed uit. In de eerste race had ik een goede start, maar heb geen risico’s genomen. Nadat Valente een keer dwars voor mij stond voelde ik wat dingetjes aan de auto en ben naar binnen gegaan om alles voor de tweede race in orde te maken. Dat ging allemaal zoals het moest, tot het moment dat de muur mijn race bruut beëindigde.”
Spannende week
Wat nu volgt is een spannende week. ROAL Motorsport is afhankelijk van de beschikbaarheid van onderdelen en meer specifiek een bodyshell. Vraag is of dat gaat lukken. “Deze technici hebben wel vaker onmogelijk geachte klussen geklaard,” stelt Coronel. Maar tegelijkertijd is hij ook realistisch. “Het ziet er niet goed uit, maar we zullen zien wat er gebeurt.”
Uitslag race 1: 1. Jose Maria Lopez 14 ronden in 24:40.950; 2. Sebastien Loeb op 0.713; 3. Yvan Muller op 1.607 (allen Citroen Racing C-Elysee); 4. Tom Chilton (ROAL Motorsport Chevrolet Cruze) op 8.222; 5. Dusan Borkovic (Campos Chevrolet Cruze) op 11.849 en Tom Coronel (ROAL Motorsport Chevrolet Cruze) uitgevallen
Uitslag race 2: 1. Sebastien Loeb 16 ronden in 47:50.589; 2. Jose Maria Lopez op 4.321 ; 3. Hugo Valente (Campos Chevrolet Cruze); op 7.598; 4. Tom Chilton op 18.305; 5. Mehdi Bennani (Proteam Honda Civic) op 18.331 en Tom Coronel (ROAL Motorsport Chevrolet Cruze) uitgevallen