Hoewel hij op iets meer gehoopt had dan een achtste plaats, een pole-position en vier WK-punten was Coronel niet ontevreden na zijn eerste WTCC-race van 2010.

Dit WTCC-seizoen racet Tom Coronel voor het eerst met de SEAT Leon TDI, de kampioenswagen van vorig seizoen. Om die reden wordt er veel verwacht van onze landgenoot. Helaas kon de Nederlander op het Braziliaanse Curitiba niet alles uit de kast halen.

Na slechts een dagje testen dook Coronel vol enthousiasme in het nieuwe avontuur. “Van tevoren had ik wat twijfels over hoe het team zou omgaan met zeven auto’s, maar Joan Orus heeft het allemaal prima geregeld en de organisatie zit goed in elkaar,” zo stelde Coronel vast. “Verder is het de eerste races vooral een kwestie van ervaring opdoen.”

Want hoewel het weer een Seat is waar Coronel in rijdt, is een diesel andere koek dan de benzinemotor die hij gewend is. “Het is inderdaad zo dat ik moet wennen aan de andere karakteristiek van de diesel in vergelijking met de benzineversie. Met deze auto moet je optimaal profiteren van de betere trekkracht bij het uitkomen van de bochten en dat betekent dat je er behoedzamer moet insturen. Dat is een kwestie van ervaring opdoen.”

In de kwalificatietraining speelde het zogeheten ‘slipstreamen’, het achter elkaar aan rijden van teamgenoten om zodoende samen tot een snellere rondetijd te komen, een belangrijke rol. “Van tevoren hadden we geloot om de volgorde te bepalen van wie wanneer voorop zou rijden,” verklaart Coronel. “Ik was blij toen ik het hoogste nummer trok, maar toen vertelden de anderen me, dat het betekende dat ik als eerste getrokken zou worden, en dan de anderen moest helpen. Zo had ik geen nieuwe banden meer over aan het eind van de sessie, toen de tijden sneller werden.”

Uiteindelijk was Coronel nog net tiende in de eerste heat, waarmee hij ook aan de beslissende tweede manche voor de snelste tien mocht deelnemen. Daarin reed hij de negende trainingstijd. “Ik ben een beetje teleurgesteld, omdat ik ook vijfde, zesde of zevende had kunnen zijn. Maar aan de andere kant: ik weet wat ik voor de anderen heb gedaan en dat krijg ik wel weer een keer terug. Ik kan nu gewoon zelfstandig in de top tien rijden, dat is al prachtig, want dan zit je er gewoon bij.”

In de eerste race, die op een kletsnatte baan achter de safety-car werd gestart, reed Coronel een bekeken wedstrijd. Hij reed zelfs een tijdlang op de zesde positie, maar kwam uiteindelijk als achtste over de eindstreep, waarmee hij zijn eerste vier WK-punten van het seizoen scoorde. “Ik zag dat Gené achter me er snel aankwam en liet hem er maar voorbij, zodat hij de strijd met de BMW’s kon aanbinden. Ik wilde zeker geen onnodige risico’s nemen en wist dat ik met een achtste plaats in de tweede race vanaf de pole-position zou mogen starten.”

In de tweede race mocht Coronel vanaf pole vertrekken, maar in de eerste ronde was voor hem de wedstrijd feitelijk al ten einde, nadat hij van Chevrolet-rijder Rob Huff een tik op het linker achterwiel had gekregen. Dat wiel brak af waarop Coronel rechtdoor de grindbak in schoot. Hij kon nog wel de pits bereiken, waar het team trachtte de schade te repareren. Maar na één ronde werd duidelijk dat verder rijden geen zin meer had. “Jammer, want ik had echt op het podium kunnen rijden. Maar het potentieel is duidelijk, en ik doe steeds meer ervaring op. Ik kijk dan ook vooruit naar de volgende race in Marrakech!”